erfgename weigert erfenis

silver_cab
Topic Starter

erfgename weigert erfenis

#1 , 15 jun 2009 20:29

Na het overlijden van mijn vader komt mijn half broer en ik in aanmerking voor de erfenis. Gezien mijn half broer al 30 jaar in conflict leefde met mijn vader en ikzelf geen contact heb mijn halfbroer werd hij op de hoogte gebracht via de notaris. Hij maakt de notaris duidelijk dat hij er niets wil van weten. Hoe zit het nu met de verdeling ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jun 2009 20:57

Als uw halfbroer afstand doet van zijn deel dan wordt dit verdeeld onder de overgebleven erfgenamen.

silver_cab
Topic Starter

#3 , 16 jun 2009 07:13

Ben je daar zeker van ? Ook al laat hij niets van zich horen ?
Moet dit alles dan voor een rechtbank verschijnen of hoe gaat dat ? Mijn notaris beweert dat ik geen recht zou hebben over zijn deel. Het geld zou geblokkeerd worden op een rekening zodat mijn halfbroer 30 jaar de tijd krijgt om van gedacht te veranderen, zoniet, kan ik na 30 jaar zijn part opeisen. Volgens mij is dit onzin ??????

Reclame

wolf2

#4 , 16 jun 2009 10:23

Nee, geen onzin.
Elke erfgenaam heeft 30 jaar om een erfenis te verwerpen of te aanvaarden.
Maar in praktijk komt het zover niet ... want de fiscus waakt.
De Ontvanger van de successierechten zal achter zijn veren zitten en zolang hij niet verwerpt, zal hij belasting moeten betalen op zijn erfdeel.
De boete van 12,50 eur per maand voor het niet indienen van zijn aangifte zal hem wel van idee doen veranderen.
En desnoods de gerechtsdeurwaarder die komt ontvangen in naam van de Ontvanger.

Ondertussen moet U indienen voor de helft en daarop betalen. Zodra hij verwerpt, zal de Ontvanger U vragen een wijziging in te dienen.

silver_cab
Topic Starter

#5 , 16 jun 2009 11:52

Bedankt Dino

Stel nu dat hij zijn erfenis onmiddellijk verwerpt juist omwille van de successierechten en eventuele boetes, wat gebeurt er dan met zijn deel ?

silver_cab
Topic Starter

#6 , 16 jun 2009 12:36

Heb het antwoord al opgezocht. :)
Zijn deel gaat automatisch naar zijn kinderen tenzij deze ook verwerpen. Moest het laaste nu het geval zijn wat gebeurt er dan met dat geld ? Naar de Staat ?

wolf2

#7 , 16 jun 2009 20:07

Zijn deel gaat inderdaad naar zijn kinderen; als die verwerpen zelfs naar eventuele kleinkinderen.
Maar als zijn "struik" uitgeput is, vervalt de erfenis aan de dan in nuttige orde staande erfgenamen: de andere kinderen; is er maar één kind meer over, dan alles voor dat kind.

De bedoeling van het erfrecht is altijd voorrang te geven aan de dichtste familieleden.

Vandebos

#8 , 16 jun 2009 22:15

Excuses voor de verkeerde informatie.. :oops:

silver_cab
Topic Starter

#9 , 17 jun 2009 08:50

Bedankt iedereen voor de reactie.
Zijn deel gaat inderdaad naar zijn kinderen; als die verwerpen zelfs naar eventuele kleinkinderen.
Maar als zijn "struik" uitgeput is, vervalt de erfenis aan de dan in nuttige orde staande erfgenamen: de andere kinderen; is er maar één kind meer over, dan alles voor dat kind.
Bedoel je dat als zijn kinderen dit verwerpen dan automatisch alles naar mij overgaat ? Is heel vreemd daar mijn notaris iets totaal anders zei. Op het deel van mijn halfbroer zou ik nooit geen recht kunnen hebben.

Wat er nu gebeurd is, is dat mijn notaris zelf contact heeft opgezocht met mijn halfbroer. Toen die hoorde waarover het ging zei hij kort en bondig dat de notaris verkeerd verbonden was. Dus wat we kunnen besluiten is dat hij met de hele zaak niets wil te maken hebben. Hoe zit het dan als hij gewoon geen contact wil ? Is hij verplicht om op te dagen of kan hij foert zeggen ?

wolf2

#10 , 17 jun 2009 14:44

Als je zegt half-broer, bedoel je toch dat je dezelfde (nu overleden) natuurlijke vader hebt? Geen adopties in het spel?

--------------------

Ik geef toe dat ik me vergaloppeerd heb op één vlak en ben dus verplicht de ganse uitleg te doen, 1000 maal sorry.

Maar het resultaat blijft hetzelfde: alles gaat naar U.

Als er ergens bijvoorbeeld 4 kinderen (2de generatie) zijn van een overledene, dan erven ze elk een 1/4. Als er één al dood is, dan erven diens kinderen (3de generatie) in de plaats van de vooroverledene.

Maar als er één van de 4 verwerpt, dan gaat dat niet onmiddellijk naar diens kinderen (3de generatie). In de eerste plaats erven de andere 3 kinderen (2de generatie) alles: elk 1/3.

Het is maar als alle kinderen (2de generatie) zouden verwerpen, dat men de erfenis zal verdelen over de kleinkinderen (3de generatie) én elk evenveel, omdat ze dan erven als rechtstreeks kleinkind en niet in de plaats van de vooroverledene.

Ik moest dus de struik van de halfbroer zelfs niet vermelden, als U wel aanvaardt.

Ik begrijp dan ook niet waarom de notaris zegt dat U nooit het deel van de halfbroer zou krijgen.

---------------------

Is hij verplicht om op te dagen of kan hij foert zeggen ?

Hij kan foert zeggen, maar de Ontvanger van de successierechten zal niet foert zeggen. Die gaat hem vervolgen omdat hij geen aangifte indient ==> boetes en deurwaarderskosten en interesten.
Zodat hij uiteindelijk wel zal verwerpen op de voorgeschreven manier.

Nogmaals mijn excuses voor de foute tussen-info.

silver_cab
Topic Starter

#11 , 18 jun 2009 09:45

wederom bedankt Dino

Als je zegt half-broer, bedoel je toch dat je dezelfde (nu overleden) natuurlijke vader hebt? Geen adopties in het spel?
ja dat klopt - geen adopties

Hij kan foert zeggen, maar de Ontvanger van de successierechten zal niet foert zeggen. Die gaat hem vervolgen omdat hij geen aangifte indient ==> boetes en deurwaarderskosten en interesten.
Zodat hij uiteindelijk wel zal verwerpen op de voorgeschreven manier.
Veronderstel dat hij foert zegt. Waar gaat dat bedrag voorlopig naartoe. Is dat een geblokkeerde rekening waar mijn notaris het over heeft ?

Maar, stel nu dat wat je zegt de pure waarheid is (en dat hoop ik), hoe kan ik nu aan mijn notaris duidelijk maken dat wat HIJ zegt niet juist is. Kan ik refereren naar een bepaald wetsartikel ? Ik zou het hem liefst zwart op wit willen bewijzen. Eerlijk gezegd begin ik nu aan alles te twijfelen.

grtn

wolf2

#12 , 18 jun 2009 15:10

Veronderstel dat hij foert zegt. Waar gaat dat bedrag voorlopig naartoe. Is dat een geblokkeerde rekening waar mijn notaris het over heeft ?

Ja inderdaad. De bank zal uw helft uitkeren op zicht van een attest van de registratie of een akte van de notaris, waar uiteraard die 2 erfgenamen op staan.

Pas bij verwerping kan een nieuw attest/akte gemaakt worden.

Het is geen goed idee om met een wetsartikel naar een notaris te wuiven.

Je doet dat dus beter niet:
Artikel 786 BW
Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt door aanwas ten goede aan zijn medeërfgenamen; indien hij alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad.

(graad: dat zou zijn moest hij enig kind zijn. Maar hij is niet alleen in zijn graad: jij staat in dezelfde graad)

Je kan hem/haar nog eens duidelijk mondeling vragen:
Meester, als mijn halfbroer officieel zou verwerpen, dan komt alles toch bij terecht als ik wél aanvaard?

Eerlijk gezegd begin ik nu aan alles te twijfelen.

Dat moet nu ook weer niet. Even geduld lost alles op.

Gaat je notaris een erfrechtverklaring maken om die rekening(en) te deblokkeren of ga je naar de Ontvanger?

Dat staat los van de aangifte; je hoeft daar niet mee te wachten.

silver_cab
Topic Starter

#13 , 19 jun 2009 07:20

Je kan hem/haar nog eens duidelijk mondeling vragen:
Meester, als mijn halfbroer officieel zou verwerpen, dan komt alles toch bij terecht als ik wél aanvaard?
Dat zou misschien het geval kunnen zijn als hij zelf geen kinderen heeft, indien wel, hebben deze waarschijnlijk voorrang.

Gaat je notaris een erfrechtverklaring maken om die rekening(en) te deblokkeren of ga je naar de Ontvanger?
De notaris wacht nu nog op de bekendmaking van mijn halfbroer. Eens dit in orde is kan hij een erfrechtverklaring opmaken waarin we alle twee vermeld staan als erfgenamen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”