Attest nodig voor erfgenaam in het buitenland??

Mrr.
Topic Starter

Attest nodig voor erfgenaam in het buitenland??

#1 , 15 jun 2009 17:52

Hallo
Op 16/12/08 is mijn grootmoeder overleden. In haar testament heeft ze mij als kleinkind opgenomen in de plaats van mijn vader die in het buitenland zit en niemand weet waar.
Nu heeft de notaris uiterlijk tot de vervaldatum van de indiening van SR gewacht (16 mei) wat het wachten nog langer maakte omdat hij moest wachten op de rekening.
Nu beweert hij dat er niet kan worden overgegaan tot vereffening omdat geweten is dat er een reservataire erfgenaam (mijn vader) verblijft in het buitenland. Hier zou naar het schijnt een attest voor nodig zijn vanwege de registratie dat er mag worden overgegaan tot vereffening.
Zolang dit attest er niet is zou Dexia niet kunnen vereffenen.

Klopt dit allemaal wel??
Er was al van in 1999 (!!) sprake van mijn vader die in het buitenland zat en dit testament van mijn grootvader werd ook door hem behandeld...

Ik weet het niet meer...
Hopelijk kan iemand mij helpen,
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 jun 2009 21:25

Klopt.
De Belgische fiscus wil zeker zijn dat de successierechten betaald worden.
Dus ofwel eerst betalen ofwel moet iemand die in België woont (en van wie is geweten is dat hij vermogend genoeg is) zich borg stellen voor de betaling.

Maar men kan ook het geld van de rekening vrijgeven OM de successierechten te betalen (vrijgave onder die voorwaarde).

j.demoor

#3 , 17 jun 2009 14:30

“Art.838.Wanneer niet alle medeërfgenamen aanwezig...zijn...moet de verdeling geschieden in de vorm bepaald in artikel 1206 van het Gerechtelijk Wetboek.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1206. Indien er onder de medeëigenaars een minderjarige is, geschiedt de verdeling door een notaris, onder voorzitterschap en met goedkeuring van de vrederechter. Alle medeëigenaars moeten erbij tegenwoordig zijn in persoon, bij gemachtigde of in voorkomend geval door hun wettelijke vertegenwoordiger. De curator van de ontvoogde minderjarige en de toeziende voogd zijn eveneens tegenwoordig, zonder dat de strijdigheid van belangen tussen hen en de minderjarigen grond oplevert tot vervanging. Wanneer de rechter het nodig acht, kan hij een of meer deskundigen benoemen, die op gezamenlijk verzoek van de partijen advies zullen geven over het vormen van de kavels. De kavels van de minderjarigen kunnen ten dele en zelfs voor het geheel worden samengesteld uit wat eenvoudig opgelegd wordt. De aldus gevormde kavels worden aan de deelgenoten toegewezen, hetzij rechtstreeks, hetzij bij loting; in de akte van verdeling wordt daarvan melding gemaakt. De vrederechter waakt voor de bescherming van de belangen der minderjarigen en voor de belegging, overeenkomstig de wet, van de sommen en waarden die hun zullen worden toegekend. Indien de rechter op een verzoekschrift dat de partijen hem voorleggen, zijn goedkeuring weigert stelt hij dit vast bij een met redenen omklede beschikking, waartegen voor alle partijen gezamenlijk hoger beroep openstaat. Bij gebreke van goedkeuring kan de verdeling niet worden voortgezet dan in de vorm van de gerechtelijke verdeling.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”