#4 , 15 jun 2009 16:39
Ik vermoed dat dit iets is zoals ik onlangs meemaakte in mijn omgeving.
Wanneer de moeder overleden is , heeft de zoon waarschijnlijk een deel verkregen : vb. de blote eigendom van 1/2 van de helft van de woning , terwijl vader het vruchtgebruik behield.
Wanneer nu de zoon komt te overlijden , heeft zijn vrouw recht op het vruchtgebruik van dit deel van het huis , maar dat zit nog bij vader.
Wanneer deze nu sterft , komt dit vruchtgebruik bij haar als uitwerking van de nalatenschap van haar man. Zij erft dit dus niet van haar schoonvader.
Indien de man geen testament gemaakt heeft , gaat de blote eigendom terug naar zijn broer. Maar bij testament , bekomt de vrouw 1/4 van het huis van haar schoonouders , maar als uitwerking van de erfenis van haar man. In de erfenis van vader deelt zij niet mee , dus de helft van vaders deel in de woning gaat naar de broer.
Wanneer het huis zou verkocht wordn , moet de schoondochter haar akkoord geven en de tegenwaarde van haar deel ( minstens VG ; misschien VE) van 1/4 van het huis ontvangen.
Maar nogmaals : dit is de uitwerking van de erfenis van de man , niet van schoonvader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon