erfenis huis

ozzi
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

erfenis huis

#1 , 05 mei 2023 15:32

ik heb een vraagje zou een testament willen op maken bij notaris voor het volgende ik ben weduwe heb een huis het vrucht gebruik als ik sterf is het huis voor mijn dochter heb maar 1 dochter , heb 1 kleinzoon zou ik kunnen mijn deel van het huis aan mijn kleinzoon kunnen schenken als ik sterf met een testament aan mijn kleinzoon en ook de rest van het spaargeld als ik dat doe schrijven bij notaris met een testament ben nu 72 jaar

basejumper
Berichten: 4649
Locatie: Diest

#2 , 05 mei 2023 15:50

Beste

U zal dat best met uw notaris bespreken.
Als u maar 1 dochter heeft dan is zij wettelijk voor minimaal de helft van uw erfenis gerechtigd. betekent dat u maximaal de helft van uw helft aan het kleinkind kan toebedelen.
In dat geval zal uw dochter dus de helft erven van uw nalatenschap en uw kleinzoon eveneens de helft.
Indien uw dochter het daarmee eens is bestaat er wel de 'erfenissprong'. in dat geval kan uw dochter de erfenis verwerpen waardoor die kan toekomen aan de kleinzoon. Maar gezien u het testament notarieel zou laten opmaken is het evident dat u hem/haar om advies vraagt. daar wordt die tenslotte goed voor betaald door uw ereloon.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”