Eigendomsakte?

ayylmao
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigendomsakte?

#1 , 02 mei 2023 21:26

Beste,

Enkele jaren geleden kwam mijn vader te overlijden. Er was op dat moment geen wettelijk samenwonde partner etc: van mijn moeder was hij al vele jaren gescheiden, de relatie met zijn latere vriendin die voor ons een 2de moeder was (maar nooit wettelijk of zelfs feitelijk samenwoonde) was al enige tijd afgelopen en zijn laatste partner in dezelfde context is ondertussen ook reeds overleden.

Ik en mijn broer waren dus de enige erfgenamen.

Zijn appartement is niet verkocht wij zijn er samen ingetrokken (eerst mijn broer en toen ik een job in mijn geboortestreek vond ook ik).
Wij hebben ook de erfbelasting betaald. Echter hebben wij nooit een akte gezien (de originele van toen mijn vader de woning kocht noch een aangepaste toen wij het erfden).

De erfenis is niet via een notaris verlopen. De CM bood hier bijstand voor "simpele dossiers" (zo simpel bleek het uiteindelijk niet maar met hulp van familie die jaren nalatenschappen behandelde in het bankwezen zijn we er toch vrij vlot door geraakt).

Is dit een probleem? Zou iemand ooit kunnen betwisten dat wij de eigenaar zijn (bv: familie van voorgenoemde ex-partners)? Wat als we de woning ooit willen verkopen of de ene broer de andere wenst uit te kopen?

In andere posts over dit onderwerp zegt men: "contacteer de notaris van destijds" (toen mijn vader de woning kocht dus). Probleem: die mens is ook al een paar jaar dood.

Graag jullie advies.

pho450
Berichten: 192

#2 , 03 mei 2023 09:42

Kijk eens op je myminfin. Als alles goed gegaan is zou je daar het appartement op de naam van jou en je broer moeten zien.

iota
Berichten: 830

#3 , 03 mei 2023 16:36

Overleden notaris is geen probleem. Die zal een opvolger hebben. En andere notarissen kunnen die akte ook terugvinden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”