Volledige erfenis naar halfzus

StijnvanGoylen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Volledige erfenis naar halfzus

#1 , 28 apr 2023 20:19

Hallo iedereen,

Mijn ouders hebben voor ik geboren was, elk een testament opgesteld waar ze bij geval van overlijden alles achterlaten aan mijn halfzus (dochter moeder).

Ze hebben na mijn geboorte eens gevraagd aan een advocaat of beide testamenten nog geldig zijn. Hij heeft hun verteld dat deze niet meer geldig zijn nadat ik geboren was.

Ik vroeg me af of dit effectief zo is. Ik zou graag gekibbel over geld in de toekomst vermijden.

In het testament van mijn moeder staat dat in geval van haar overlijden alles naar mijn vader gaat.
In het testament van mijn vader staat dat in geval van zijn overlijden alles naar mijn moeder gaat, en in geval van haar vooroverlijden, alles naar mijn halfzus.

Er zijn verder geen kinderen.

Dankuwel!

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2023 22:36

contradictie in uw tekst: uw moeder laat na aan uw vader (§4) en niet aan uw halfzus (§1).

gelet op de inhoud van de testamenten: duidelijk geen notariële testamenten. uw moeder kon haar dochter niet onterven ten voordele van uw vader.

testamenten zijn nog geldig na uw geboorte, maar onuitvoerbaar wegens uw reservatair deel (door uw geboorte).

maar soit, gooi die vodjes papier in de open haard en bespreek met uw vieren wat de bedoeling is.

wettelijk komt de erfenis van uw vader alleen aan uzelf toe (tenzij uw vader uw halfzus geadopteerd zou hebben).

wettelijk komt de erfenis van uw moeder aan u en uw halfzus toe, elk voor de helft.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2023 22:48

maar soit, gooi die vodjes papier in de open haard en bespreek met uw vieren wat de bedoeling is.

wettelijk komt de erfenis van uw vader alleen aan uzelf toe (tenzij uw vader uw halfzus geadopteerd zou hebben).
Lijkt me dat vooral elk van de ouders eens moet nadenken wat er met hun erfenis mag gebeuren. Ik begrijp dat de halfzus van TS ouder dan hemzelf is, en mogelijk al opgevoed werd door zijn vader voor hij nog maar geboren was.

Ik kan me in de plaats van de vader best voorstellen om buiten het wettelijk erfdeel ook aan haar te willen nalaten. Aan kinderen die mee willen overleggen wat zij willen zou ik dan zeker geen behoefte hebben.

Reclame

StijnvanGoylen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2023 13:44

Bedankt voor het snelle antwoord iedereen.
contradictie in uw tekst: uw moeder laat na aan uw vader (§4) en niet aan uw halfzus (§1).
Je hebt gelijk. Het eerste wat ik zei was een vereenvoudiging van wat er zou gebeuren als beide ouders zouden overlijden.
gelet op de inhoud van de testamenten: duidelijk geen notariële testamenten. uw moeder kon haar dochter niet onterven ten voordele van uw vader.
Mijn excuses, ik zal het testament te eenvoudig weergegeven hebben. Het zijn wel degelijk beide testamenten die door een notaris opgesteld zijn.

Letterlijk staat er in het testament van mijn moeder:
Ik legateer het volledig beschikbaar gedeelte mijner nalatenschap aan {naam man}, met mij wonende en duid hem aan om bij voorkeur over te nemen op schatting, de woning en de inboedel ervan. gemeenschappelijk bewoond en gebruikt door hem en door mij.
Lijkt me dat vooral elk van de ouders eens moet nadenken wat er met hun erfenis mag gebeuren. Ik begrijp dat de halfzus van TS ouder dan hemzelf is, en mogelijk al opgevoed werd door zijn vader voor hij nog maar geboren was.

Ik kan me in de plaats van de vader best voorstellen om buiten het wettelijk erfdeel ook aan haar te willen nalaten. Aan kinderen die mee willen overleggen wat zij willen zou ik dan zeker geen behoefte hebben.
Dat is correct. Mijn halfzus is ook niet geadopteerd.

Ok, ik zal de informatie die ik hier vergaard heb eens voorleggen op de volgende "family meeting". Nogmaals bedankt voor de assistentie.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2023 14:17

"BESCHIKBAAR gedeelte mijner nalatenschap": dat kan inderdaad wel.

als ik u een goede raad mag geven: vergeet dat gedoe met die testamenten en zorg dat er op de familieraad eensgezindheid komt over schenken (ipv erven).
dat spaart veel geld uit.

en vergeet niet dat uw halfzus geen familie is van uw vader: dus zeer hoge erfbelasting indien zij (bij testament) zou erven van uw vader.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 apr 2023 21:15

"en vergeet niet dat uw halfzus geen familie is van uw vader: dus zeer hoge erfbelasting indien zij (bij testament) zou erven van uw vader"

Fout. Ze betalen dezelfde rechten als eigen kinderen..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2023 00:17

excuus.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 02 mei 2023 20:25

Moeder onterft kind(eren) niet. Die krijgen het voorbehouden deel. Dat is de helft. De andere helft gaat naar haar man, als die nog tot de levenden behoort op die moment. Dit kan uitgevoerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”