kan je uw deel opeisen als je vader zijn huis verkoopt?

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

kan je uw deel opeisen als je vader zijn huis verkoopt?

#1 , 27 apr 2023 12:32

Mijn vader doet de laatste tijd echt vreemd. Hij is van plan om zijn huis te verkopen. Waarschijnlijk om mij te kunnen benadelen. Alhoewel ik nochtans geen ruzie met hem heb. Mijn vader heeft een huis die volledig van hem is. Dit huis staat volledig op zijn naam. Mijn moeder heeft hier niks mee te maken. Want mijn ouders zijn officieel gescheiden. En mijn vader heeft dat huis op zijn eigen gekocht nadat ze gescheiden waren.
Hij zou dus van plan zijn om zijn huis te verkopen en te gaan huren,wat uiteraard heel dom is en heel benadelend zou zijn voor mij. Ik weet dat je uw kind tot de helft kan onterven. Maar als bijvoorbeeld mijn vader zijn huis verkoopt, kan ik de helft van de verkoop opeisen? Is dat mogelijk? Of kan ik hier gewoonweg niks tegen doen? Ik had ook gelezen als mijn vader een testament opmaakt en mij dus volledig onterft, dat ik dan hiertegen kan ingaan en mijn deel toch opeisen? Klopt dat? Kan je uw kind 100% onterven? De enigste manier is zeker om gewoon alles op te doen? Of kan je hier ook iets tegen doen?

Dank bij voorbaat

Mvg

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#2 , 27 apr 2023 12:34

Ik was dit vergeten vermelden, mijn vader is niet hertrouwd en hij heeft maar 1 kind, ik dus

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 27 apr 2023 12:42

Zolang uw vader leeft, hebt u niets te eisen. Hij mag bv. al het geld opdoen aan een wereldreis.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2023 12:48

Zolang uw vader leeft, hebt u niets te eisen. Hij mag bv. al het geld opdoen aan een wereldreis.
Treed LeenW hierbij.
Alles is van uw vader. Hij doet wat hij wil. Spendeert aan wat hij wil, en dat hij huurt IS NIET DOM.
En zijn geld opdoen is niet gelijk aan onterven.
Laat hem genieten van zijn leven.

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 27 apr 2023 13:01

Eerst en vooral reizen doet mijn vader absoluut niet graag,maar ik begrijp wat u bedoeld. Het is dus zoals ik al dacht, opsouperen is de enige mogelijkheid om uw kind volledig te onterven. Hartelijk dank.

@lynx Een woning gaan huren terwijl je zelf al een eigendom hebt, noem ik dom. Dat is mijn mening. U hoeft het daarmee uiteraard niet mee eens te zijn.

CityBird
Berichten: 794

#6 , 27 apr 2023 15:40

Een woning gaan huren terwijl je zelf al een eigendom hebt, noem ik dom.
Waarom? Mensen hebben een eindig leven en je kan het toch niet meenemen naar je graf zoals dat heet in de volksmond.

dako
Berichten: 333

#7 , 27 apr 2023 16:45

Een woning gaan huren terwijl je zelf al een eigendom hebt, noem ik dom. Dat is mijn mening. U hoeft het daarmee uiteraard niet mee eens te zijn.
[/quote]
Daarnaast wijzigt ook de woonbehoefte en verwachting naarmate men ouder word. Je vader opteert misschien liever voor een kleinere woning, of woongelegenheid op een andere locatie zonder de bijkomende kosten van een (nieuwe) aankoop.

Of kan zijn huidige woning mogelijks voordelig verkopen en overtollig gelden rendabel beleggen waardoor dit mogelijks zelfs positief is.

Maar zoals gezegd kan je vader hiermee doen wat hij wil. Wil hij dit tot op de laatste euro opleven is dit zijn goed recht.

Mij lijkt echter de relatie met je vader alles behalve optimaal aangezien dit zelf niet besproken is. Om hierin toch een positieve afloop in te zien ( en dan niet louter het financiële maar ook qua gemoed) lijkt het mij best dit eerst aan te pakken.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2023 17:35

Een woning gaan huren terwijl je zelf al een eigendom hebt, noem ik dom. Dat is mijn mening. U hoeft het daarmee uiteraard niet mee eens te zijn.
Daarnaast wijzigt ook de woonbehoefte en verwachting naarmate men ouder word. Je vader opteert misschien liever voor een kleinere woning, of woongelegenheid op een andere locatie zonder de bijkomende kosten van een (nieuwe) aankoop.

Of kan zijn huidige woning mogelijks voordelig verkopen en overtollig gelden rendabel beleggen waardoor dit mogelijks zelfs positief is.

Maar zoals gezegd kan je vader hiermee doen wat hij wil. Wil hij dit tot op de laatste euro opleven is dit zijn goed recht.

Mij lijkt echter de relatie met je vader alles behalve optimaal aangezien dit zelf niet besproken is. Om hierin toch een positieve afloop in te zien ( en dan niet louter het financiële maar ook qua gemoed) lijkt het mij best dit eerst aan te pakken.
[/quote]

Dako, terecht reactie.
Ik heb de indruk dat TS zijn/haar positie vijandig staat tov de vader. Eigen zo gezegde ( ?? ) belangen/bezittingen ( voor zo ver daar recht op is ) al gaan opeisen vooraleer de vader overlijdt ??
De vader heeft het huis volledig gekocht na zijn scheiding = helemaal en enkel alleen van hem. Zijn verdere financiële toestand kennen wij ook niet.
Laag als men als kind reeds bij leven van de ouder denkt zijn rechten te kunnen opeisen en te oordelen over andermans bestedingen.
Wie heeft voor zijn eigendom gewerkt ?
TS spreekt ook maar enkel in eigen belang : is benadelend voor mij ?

eylis
Berichten: 8842

#9 , 27 apr 2023 18:30

Reeds in de titel gaat poster fout: "Kan je uw deel opeisen etc..." Het is uw deel niet. Het is geheel van de vader. En als daar na zijn leven nog iets van overblijft is dat een leuke meevaller. Maar absoluut geen must.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”