Bankgift en geen reservataire erfgenamen

Voske
Topic Starter

Bankgift en geen reservataire erfgenamen

#1 , 03 jun 2009 10:26

Ik heb vijf jaar geleden een bankgift ontvangen van een niet-familielid
We hebben dit correct uitgevoerd via hulp van de bank.
Nu is deze persoon een jaar geleden overleden en is de verdeling van zijn andere bezittingen bijna afgerond.
Deze persoon heeft geen reservataire erfgenamen (Vrouw en ouders overleden + geen kinderen).
Nu heeft er één familielid namelijk de dochter van de zoon van zijn broer die vermits haar vader en grootvader overleden zijn ook erft een vermoeden dat ik geld heb ontvangen maar ze weet niet hoe en hoe lang geleden.
Nu heb ik onlangs telefoon gekregen van politie voor een afspraak hieromtrent.
Vraag : Met welk recht kan deze vrouw die geen reservataire erfgenaam is dit onderzoek starten met alleen maar een vermoeden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 jun 2009 11:56

Aangezien er geen reservataire erfgenamen zijn (waren), mocht het niet-familielid geld wegschenken aan wie hij wou. Je zal dat bedrag wel van hem gekregen omdat je soms (vaak) iets extra's voor hem deed.

Die vrouw zal stikjaloers op je zijn, maar je hoeft hier niets te vrezen. Ze kan je écht niets doen.

Fijn voor je dat je dat bedrag hebt gekregen: het is vijf jaar geleden en dus ook vrijgesteld van successierechten.

Voske
Topic Starter

#3 , 03 jun 2009 13:30

Daarom is deze gift ook met hulp van de bank gedaan maar wat mij nog altijd verwonderd is hoe ze op een legale manier iemand zijn bankzaken kunnen inkijken om dusdanig bij mij als begiftigde uit te komen?
Zou het kunnen dat de successie hiervan op de hoogte is gesteld door haar of dat ze haar vermoeden aan de notaris kenbaar gemaakt heeft.
En geeft dit de notaris of de successie of een advocaat dan het recht om dit op te zoeken.
Vermits er zelfs op het moment van de schenking geen reservataire erfgenamen waren.
Ik heb ondertussen ook bijstand van de bankjurist gevraagd omdat de persoon gelast met het onderzoek zei dat we alles moesten klaarleggen en het niet op een uurtje ging geregeld zijn.

Reclame

Creatief

#4 , 03 jun 2009 14:43

Maak je maar geen zorgen: je hoeft hier geen successierechten meer op te betalen. Het is langer dan 3 jaar voor zijn overlijden geweest dat je die bankgift hebt gekregen.

Het is inderdaad zo, dat de bank of familieleden alles terug kunnen opzoeken. Dit kan gebeuren naar aanleiding van een bankonderzoek -> familie vraagt dan listings op van bankafschriften. Zo kunnen ze tot 10 jaar terug gaan.

Ik vermoed dat de niet-reservataire familieleden de dagafschriften in huis hebben gevonden. Dan is het zeker niet moeilijk.

Laat je geen angst aanjagen. Je bent veilig. Geef zeker het bedrag niet terug als ze dat opeisen. Als niet-reservataire ergenamen hebben ze weinig te zeggen.

Veel geluk! Je hebt het eerlijk gekregen en waarschijnlijk ook verdiend.
Hopeliijk ben je geen pastoor, dokter of verzorgende, want dan zou dat de zaak wel kunnen keren, alhoewel de anderen zijn niet-reservataire erfgenamen, dus! Geen schrik hebben.

3399AAaa

#5 , 03 jun 2009 16:30

welke persoon is met dat onderzoek belast? is dat een procureur of onderzoeksrechter?

u moet goed weten als ze tegen u een strafklacht hebben neergelegd dat u niks, maar dan ook niks hoeft te zeggen. U heeft zwijgrecht en het is aan hen om te bewijzen dat u een strafbaar feit heeft gepleegd (als dat al het geval zou zijn), zoals meineed bij de verdeling bijvoorbeeld.

Laat u geen schrik aanjagen en als de politie u onder druk zet dan antwoordt u het bovenste en wijst u hen dat er op u een vermoeden van onschuld rust.

3399AAaa

#6 , 03 jun 2009 16:35

u hoeft zelfs geen enkel vodje papier mee te nemen naar die politie. Tenzij dat u gemoedsrust zou brengen natuurlijk...

Is dat voor een verhoor dat u daar naartoe moet en zo ja, waar is dat? En als dat een verhoor is: laat u niet vangen, want die doen heel vriendelijk, zogezegd om u gerust te stellen, maar achteraf pakken ze u bij uw...informeer u goed bij die bankjurist. als dat een fatsoenlijke bank is, zal dat wel in orde komen.

Voske
Topic Starter

#7 , 03 jun 2009 19:22

Ben er zeker gerust in maar het is toch altijd afwachten met alle wetten en achterpoortjes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”