Onvolledige betaling erfbelasting door één van de begunstigden

ebrmidt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Onvolledige betaling erfbelasting door één van de begunstigden

#1 , 21 apr 2023 19:53

We zitten met de volgende situatie:

De roerende goederen dekken de erfbelasting niet volledig. Elke begunstigde moet dus een deel bijleggen met eigen middelen.
Een van de begunstigden weigert dit omdat die een bezwaar wil opstarten. en slaat ook de optie af voor een (gedeeltelijke) uit overdeelheid treden van de onroerende goederen om die extra bijdrage eventueel te overbruggen.

Wat zijn de implicaties voor de overige begunstigden die volledige erfbelasting betalen?

Kan in het slechtste geval een deurwaarder overgaan tot verkoop van de onverdeelde onroerende goederen,
of zal de deurwaarder eerst beslag leggen op eigen roerende/onroerende goederen van de niet-betalende begunstigde.

Kunnen de overige begunstigden in dit geval een uit onverdeelheid treden afdwingen bij de deurwaarder/vrederechter, etc ... ?

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2023 09:12

nalatenschap opengevallen, neem ik aan?
u bent erfgenaam? van vader of moeder?

alle erfgenamen hebben de fiscale aangifte erfenis ondertekend?
op dat ogenblik kon iedereen al vermoeden dat er een flinke erfbelasting zat aan te komen.
wat was het standpunt toen van die weigerende erfgenaam?
wat zegt de notaris? of is het zonder notaris?

ik weet niet of alle erfgenamen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het betalen van de totale erfbelasting.
ik zou denken van niet, indien ouder overleden is, omdat belasting dan berekend wordt op hetgeen elk krijgt.
indien niet rechte lijn, weet ik het niet. hier wordt belasting berekend op totale erfenis.

waarover wil de weigeraar "een bezwaar opstarten"? tegen wie?

u dient enkele zaken gescheiden te houden: de fiscus die aan haar geld moet geraken enerzijds en de erfenis die tussen de erfgenamen moet verdeeld worden anderzijds.
de door de fiscus gehanteerde duimschroeven ken ik niet.
indien minnelijk niet lukt, kan elke erfgenaam de gerechtelijke vereffening-verdeling vragen (familierechtbank).
in die procedure zal geoordeeld worden over het lot van de onroerende goederen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

ebrmidt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2023 21:42

Bedankt voor de informatie.

In deze situatie zijn de begunstigden inderdaad directe erfgenamen van de laatst levende ouder.

Een van de begunstigste wil bezwaar indienen tegen de ABS (algemeen bindende schatting) en weigert het volledige bedrag van de erfbelasting betalen.

De andere begunstigden betalen wel het volledige bedrag op hun individueel aanslagbiljet.

Wat als die ene begunstige pertinent weigert ?
Kan de fiscus overgaan tot verkoop van overdeelde onroerende goederen ?
of zijn er mogelijkheden door de andere begunstigden om een (gedeelde) vereffing-verdeling af te dwingen bij de fiscus m.a.w. uitstel vragen bij de fiscus om een juridische vereffening-verdeling aan te vragen?

Reclame

ebrmidt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2023 21:47

Ter vervolediging: de laatst levende ouder was overleden .
Elk van de begunstigden heeft de erfenis aanvaard en een aanslagbiljet ontvangen

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2023 23:45

ABS is iets dat ik niet ken.
maar als de schatting bindend was en het aanslagbiljet is reeds bij de weigeraar toegekomen, zie ik niet in hoe die nu alsnog de schatting zou kunnen aanvechten. dat had hij eventueel kunnen doen bij de kennisname van het schattingsverslag. was dat verslag tegensprekelijk?

ik neem aan dat de fiscus eerst wel nog wat zal communiceren met de weigeraar om toch zijn openstaande schuld te betalen. in het extreme geval dat de weigeraar blijft weigeren (en abstractie van het al dan niet ontvankelijk zijn van het in het vooruitzicht gestelde bezwaar) kan men misschien overgaan tot beslagname en verkoop.

maar of dat dan van goederen zal zijn die te makken hebben met de oorsprong van de schuld, dat weet ik niet. ik zou denken dat de fiscus eerder "gemakkelijk" te innen vermogen zal viseren (loon of geld op de bank).
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2023 00:02


Kan de fiscus overgaan tot verkoop van overdeelde onroerende goederen ?
of zijn er mogelijkheden door de andere begunstigden om een (gedeelde) vereffing-verdeling af te dwingen bij de fiscus m.a.w. uitstel vragen bij de fiscus om een juridische vereffening-verdeling aan te vragen?
zoals ik reeds schreef, een gerechtelijke VV is iets tussen de erfgenamen. dat heeft niets met de fiscus te maken. u kan dat niet "afdwingen" bij de fiscus.
u kan niet in naam van de weigeraar uitstel van betaling vragen, denk ik.
bovendien, zo'n gerechtelijke VV kan vele jaren aanslepen. zo lang gaat de fiscus niet op zijn geld wachten.

los van de erfbelasting, is er een akkoord tussen alle erfgenamen omtrent de verdeling van de erfenis?
naar ik meen te begrijpen, hebben de andere erfgenamen schrik dat de fiscus de geërfde onroerende goederen zal in beslag nemen en openbaar verkopen door de weigering van één erfgenaam om zijn erfbelasting te betalen.
om dat te vermijden zouden de andere erfgenamen kunnen betalen in de plaats van de weigeraar.
maar als de weigeraar een gepattenteerde dwarsligger is, zal de openbare verkoop er wellicht toch komen in de gerechtelijke verdeling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 apr 2023 12:10

Een van de begunstigste wil bezwaar indienen tegen de ABS (algemeen bindende schatting) en weigert het volledige bedrag van de erfbelasting betalen.
Bedoel je een VLABEL schatting ?

Die zijn bindend ...

ebrmidt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2023 20:28

Inderdaad, de ABS is een bindende schatting op de waarde van de onroerende goederen door VLABEL opgemaakt

(https://www.vlaanderen.be/aanvraag-van- ... atting-abs).

ebrmidt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2023 20:41

Op het ABS kan een bezwaarschrift worden ingediend 3 maanden na ontvangst.
De erfbelasting moet binnen de 2 maanden na ontvangst van het aanslagbiljet worden betaald.
De twee documenten kwamen binnen de week binnen.

Het is dus vrij waarschijnlijk dat we nog geen antwoord/mogelijke herziening van de erfbelasting hebben voordat deze moet betaald worden.

Wat gebeurt er bij gedeeltelijke betaling van de erfbelasting.
Zal VLABEL eerst een aanmaning sturen voordat er nalatigheidsinteresten aanrekend.
En hoe vlug/traag zal VLABEL hiermee starten?

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2023 14:57

akkoord gaan met een aangestelde schatter voor een bindende schatting is optioneel voor elke erfgenaam. Het is niet omdat twee van de drie dit verslag ontvangen hebben dat nr 3 niet zelf een waarde zou mogen schatten en aangeven. In het laatste geval verwacht men na verkoop en wanneer de echte bedragen gekend zijn wel een nieuwe aangifte. De fiscus kan niet overgaan tot gedwongen verkoop. Een erfenis wordt geregeld door de notaris en of de natuurlijke opvolging. Elke erfgenaam is beschermd tegen de eventuele schulden van de andere erfgenamen. Wat wel moeilijk kan liggen is als er geen unaniem akkoord is om het onroerend goed uit onverdeeldheid te halen en dus te gelde maken om zo de wettelijke verdeling (volgens erfdeel) toe te passen. Dat moet indien geen onderling akkoord via de RB.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”