Procedure van inkorting

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Procedure van inkorting

#1 , 21 apr 2023 13:30

Goedemiddag,

in 2001 is mijn vader overleden. Hij was hertrouwd met mijn stiefmoeder. Mijn stiefmoeder had 4 kinderen. Ik was enig kind van mijn vader.
Ik heb echter nooit een erfenis gehad van mijn vader. Ik weet wel dat er behoorlijk wat kasbons waren maar elke keer dat ik vroeger naar die kasbons vroeg, kreeg ik van mijn vader te horen :"Die liggen bij mij in de safe in de bank en daar staat geen naam op."
Ik had met mijn stiefmoeder nooit een optimale band en er waren dikwijls hoog oplopende ruzies over geld. Tijdens één van die ruzies bekende ze zelf dat mijn vader alle kasbons aan haar gegeven had en er had bi jgezegd dat die van mij waren, maar omdat zij altijd goed voor mij gezorgd had, waren ze nu voor haar. Indien ik er iets van nodig had, moest ze dat wel geven. Dit is echter nooit gebeurd.

In 2015 (ongeveer) sterft mijn stiefmoeder. Ook dan heb ik niks van een erfenis gezien. Onlangs ben ik wel aan de weet gekomen dat dit ook nooit zou gekund hebben omdat mijn stiefmoeder mij nooit officieel geadopteerd had, net zo min als mijn vader de kinderen van mijn stiefmoeder geadopteerd had.
Buiten die kasbons was er ook nog een auto die verkocht is en een salon dat gedeeltelijk meegegaan is met mijn stiefmoeder toen ze naar een serviceflat ging en de rest is kapot geklopt door haar kinderen.

Nu zit ik al al die jaren gewrongen met het feit dat mijn vader mij eigenlijk onterft heeft. Maar voor zover ik weet kan en mag dit eigenlijk niet. Ik had al halvelings mijn licht eens opgestoken bij een notaris en daar kreeg ik te horen dat ik tot 30 jaar na het overlijden een inkorting kan vragen.
Het grote probleem is dat ik niks kan bewijzen van het geld dat er was. Daar stond, zoals mijn vader zelf zei, geen naam op en lag bij hem in de kluis in de bank.

Hoe begin ik hier aan? Kan de bank nog zien wat er in die kluis lag? Wat kost zo'n procedure?
Ik wil namelijk niet meer notariskosten betalen dan dat ik zou kunnen erven...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 apr 2023 14:12

"Hoe begin ik hier aan? Kan de bank nog zien wat er in die kluis lag?"

U maakt geen enkele kans want u kunt niets bewijzen.
Bespaar u kosten en moeite.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2023 14:21

"Hoe begin ik hier aan? Kan de bank nog zien wat er in die kluis lag?"

U maakt geen enkele kans want u kunt niets bewijzen.
Bespaar u kosten en moeite.
Ik heb nog 1 nonkel die leeft (de man van de zus van mijn biologische moeder) die kan bevestigen dat hij destijds, samen met mijn tante, nog een andere nonkel en mijn grootmoeder langs moeders kant, gespaard heeft voor mij. Maar zoals U zegt, meer dan een woord is het jammer genoeg niet.
Is hier dan totaal niks aan te doen?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 apr 2023 14:22

Niets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2023 14:32

rijkelijk laat om in gang te schieten...
maar hoe dan ook, naar ik begrijp, hebt u geen enkel bewijs omtrent eventuele bezittingen van uw vader ?
dan valt er niet veel te procederen, vrees ik.
een bank weet niet wat er in de kluizen van de klanten ligt, tenzij er na het overlijden van uw vader een opening van de kluis zou geweest zijn in het bijzijn/ in opdracht van de fiscus of een notaris of zo (ik ken die gang van zaken niet).

voorts: "onlangs ben ik aan de weet gekomen ..."; dat is bizar.
uw vader overleed in 2001 ??
als ik het goed heb, dan had uw vader 2 erfgenamen: uw stiefmoeder en uzelf.
wie heeft de aangifte van zijn nalatenschap gedaan/ondertekend ?
is er destijds een akte van erfopvolging gemaakt ?
wie heeft de rekeningen laten blokkeren/deblokkeren ?
wie heeft de kluis opgezegd?
wie heeft de auto verkocht?
dat kon toch allemaal niet zonder uw akkoord ?

inkorting tot 30 jaar na overlijden ?
inkorting is toch een vordering bij een gerechtelijke vereffening-verdeling nalatenschap ?
bij mijn weten kan een gerechtelijke VV ook nog na 30 jaar.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2023 15:14

rijkelijk laat om in gang te schieten...
maar hoe dan ook, naar ik begrijp, hebt u geen enkel bewijs omtrent eventuele bezittingen van uw vader ?
dan valt er niet veel te procederen, vrees ik.
een bank weet niet wat er in de kluizen van de klanten ligt, tenzij er na het overlijden van uw vader een opening van de kluis zou geweest zijn in het bijzijn/ in opdracht van de fiscus of een notaris of zo (ik ken die gang van zaken niet).

voorts: "onlangs ben ik aan de weet gekomen ..."; dat is bizar.
uw vader overleed in 2001 ??
als ik het goed heb, dan had uw vader 2 erfgenamen: uw stiefmoeder en uzelf.
wie heeft de aangifte van zijn nalatenschap gedaan/ondertekend ?
is er destijds een akte van erfopvolging gemaakt ?
wie heeft de rekeningen laten blokkeren/deblokkeren ?
wie heeft de kluis opgezegd?
wie heeft de auto verkocht?
dat kon toch allemaal niet zonder uw akkoord ?

inkorting tot 30 jaar na overlijden ?
inkorting is toch een vordering bij een gerechtelijke vereffening-verdeling nalatenschap ?
bij mijn weten kan een gerechtelijke VV ook nog na 30 jaar.
Ik ben er al die jaren al met bezig geweest. Het heeft mij nog nooit losgelaten. Ik was enkele jaren geleden al eens met mijn overblijvende nonkel gaan informeren naar de plaatselijke notaris, waar ik van dacht dat hij alles geregeld had, maar die kon niks vinden.
Ik kan mij ook herinneren dat mijn stiefmoeder mij een papier laten tekenen heeft. Ik heb dat papier niet gelezen en gewoon getekend. Het was tenslotte mijn "moeder". Zou dit dan een document kunnen geweest zijn waarbij ik haar alle nodige toestemmingen gegeven heb?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 21 apr 2023 15:35

"Zou dit dan een document kunnen geweest zijn waarbij ik haar alle nodige toestemmingen gegeven heb?"
Wat denk je nu zelf?
Dat zal alleszins geen wensbrief geweest zijn voor Sinterklaas.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2023 15:38

"Zou dit dan een document kunnen geweest zijn waarbij ik haar alle nodige toestemmingen gegeven heb?"
Wat denk je nu zelf?
Dat zal alleszins geen wensbrief geweest zijn voor Sinterklaas.
Bedankt voor dit uiterst vriendelijk en verhelderend antwoord.
Bij deze dan case closed...

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2023 15:40

Antwoord van Thomas Morus kan nogal grof overkomen, maar als iemand op volwassen leeftijd een document tekent zonder zich te informeren wat het juist is, kan een internetforum 20 jaar later ook niet zeggen wat daarin stond.

Partij die iets beweert, moet bewijzen. In dit geval u.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 21 apr 2023 15:44

Niet bedoeld te kwetsen.
Maar zachte heelmeesters maken lelijke wonden.
Soms is een goed bedoeld schokeffect het beste.
TS heeft -op basis van wat hij schrijft- nul komma nul kans om (nog) iets te betwisten wegens geen enkel bewijs.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2023 07:41

als u al meer dan 20 jaar met dit ei rondloopt, moet u het misschien niet louter financieel bekijken. misschien moet u een en ander uitpluizen, gewoon om rust te vinden en niet zozeer om alsnog te erven ? en dan maakt het niet uit of er nog iets te bewijzen valt...

wat de brief aan Sinterklaas betreft, dat zou dan een volmacht geweest zijn van u aan uw stiefmoeder ? als er geen onroerend goed in de nalatenschap van uw vader zat, kan een onderhandse volmacht voldoende zijn.

maar of u, als erfgenaam, daardoor dan werkelijk geen enkel document meer zelf zou moeten ondertekenen en dat Sinterklaasje bonnebonnebonne dan werkelijk alles in uw plaats kon "regelen", lijkt mij kras.

u spreekt over de plaatselijke notaris. deze duistere roetpiet heeft dan alles afgehandeld zonder uw vader zijn enig kind zelfs nog maar te zien of te contacteren ? vreemd, maar zoals u weet, in de hemel kan er veel.

naar mijn bescheiden doch totaal onbelangrijke mening, kan u de aangifte van de nalatenschap toch ergens opvragen? hetzij bij de fiscus (vlabel aalst, denk ik), hetzij bij die notaris. dat kan u als kind toch niet geweigerd worden ?
dan zou u dat toch al hebben als aanknopingspunt.

wie "kon er niks vinden" ? de nonkel of de notaris ?

en de aangifte is nog iets anders dan de vereffening-verdeling van de nalatenschap. die VV kan u nu nog steeds vragen.
tenzij u met de brief aan Sinterklaas de erfenis van uw vader verworpen hebt...
maar ik weet niet of men een erfenis kan verwerpen, louter door het ondertekenen van een vodje papier dat onder uw neus geschoven wordt.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 apr 2023 19:33

als u al meer dan 20 jaar met dit ei rondloopt, moet u het misschien niet louter financieel bekijken. misschien moet u een en ander uitpluizen, gewoon om rust te vinden en niet zozeer om alsnog te erven ? en dan maakt het niet uit of er nog iets te bewijzen valt...

wat de brief aan Sinterklaas betreft, dat zou dan een volmacht geweest zijn van u aan uw stiefmoeder ? als er geen onroerend goed in de nalatenschap van uw vader zat, kan een onderhandse volmacht voldoende zijn.

maar of u, als erfgenaam, daardoor dan werkelijk geen enkel document meer zelf zou moeten ondertekenen en dat Sinterklaasje bonnebonnebonne dan werkelijk alles in uw plaats kon "regelen", lijkt mij kras.

u spreekt over de plaatselijke notaris. deze duistere roetpiet heeft dan alles afgehandeld zonder uw vader zijn enig kind zelfs nog maar te zien of te contacteren ? vreemd, maar zoals u weet, in de hemel kan er veel.

naar mijn bescheiden doch totaal onbelangrijke mening, kan u de aangifte van de nalatenschap toch ergens opvragen? hetzij bij de fiscus (vlabel aalst, denk ik), hetzij bij die notaris. dat kan u als kind toch niet geweigerd worden ?
dan zou u dat toch al hebben als aanknopingspunt.

wie "kon er niks vinden" ? de nonkel of de notaris ?

en de aangifte is nog iets anders dan de vereffening-verdeling van de nalatenschap. die VV kan u nu nog steeds vragen.
tenzij u met de brief aan Sinterklaas de erfenis van uw vader verworpen hebt...
maar ik weet niet of men een erfenis kan verwerpen, louter door het ondertekenen van een vodje papier dat onder uw neus geschoven wordt.
Er was inderdaad geen onroerend goed.
Ik was met mijn nonkel bij de plaatselijke notaris gaan informeren of er iemand van de familie bij hem geweest was in verband met de nalatenschap, maar hij kon hier niks van terugvinden, dus hij ging er van uit dat er niemand bij hem geweest was. Hij dacht dat het ofwel "onder tafel" geregeld was, ofwel bij een andere notaris.
Wie alles afgehandeld heeft aangaande de kluis enzo, weet ik niet. Ofwel mijn stiefmoeder, ofwel een van haar kinderen.
Feit is dat ik in elk geval niks gehad heb.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 apr 2023 20:02

de aangifte bij de fiscus van de omvang van de nalatenschap is verplicht. iemand moet dat indertijd gedaan hebben. dat kan je niet onder tafel regelen.
ga naar aalst en vraag de aangifte op.

de verdeling van de erfenis kan onder of op of achter een tafel gebeuren; dat maakt niet uit. als sommige erfgenamen niet kort genoeg op de bal spelen, kunnen deze door andere erfgenamen benadeeld worden. dit zal in uw geval gebeurd zijn.

maar indien niet alle erfgenamen voor akkoord getekend hebben op een onderhandse verdeling, kan elke erfgenaam de gerechtelijke vereffening-verdeling vragen bij de familierechtbank. daarvoor is het nog niet te laat.

stel dat uit de aangifte zou blijken dat uw vader bezittingen had, dan kan u nu nog steeds uw deel opeisen.

slag om de arm: wat stond er in die fameuze brief en heeft uw stiefmoeder de kasbons aangegeven bij de fiscus?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 apr 2023 00:42


slag om de arm: wat stond er in die fameuze brief en heeft uw stiefmoeder de kasbons aangegeven bij de fiscus?
Dat weet ik niet. Ik heb in vertrouwen getekend. Het was tenslotte mijn (stief)moeder. Zij heeft mij vanaf mijn 1 jaar mee opgevoed. We hebben weliswaar nooit een optimale band gehad.
Wat er met die kasbons gebeurd is, weet ik niet. Ik heb van haar jongste zoon, mijn jongste (stief)broer na de zoveelste ruzie met mijn (stief)moeder over geld, een kwaad telefoontje gekregen. Ik moest stoppen met "ons moe" lastig te vallen over geld. Er was geen geld en al zeker geen kasbons zei hij.
Kort voor mijn (stief)moeder naar een serviceflat gegaan is, heeft ze haar geldzaken toevertrouwd aan haar dochter en jongste zoon. Er mocht geen geld zijn als ze binnen ging in het serviceflat zei ze.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 23 apr 2023 12:51

In 2001 bestonden er nog papieren kasbons aan toonder.
Wat daar mee gebeurd is bij het overlijden (gesteld dat ze toen nog in het bezit waren van uw vader) valt in 2023 niet te achterhalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”