erfenis

stippeltje
Topic Starter

erfenis

#1 , 02 jun 2009 08:23

volgende situatie

ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht.

mijn vriend en ik zien binnen korte termijn te trouwen

hij heeft uit zijn vorig huwelijk 1 zoon

wanneer 1 van beide komt te overlijden, hoe wordt de erfenis verdeeld ?

kan de langstlevend het huis verkopen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 02 jun 2009 11:03

hoe staat in de aankoopakte de verdeling tussen u beiden : "ieder voor de helft"?

zo ja , dan bent u op dit moment onverdeelde mede-eigenaars, elk voor 50%

dan hangt het er van af hoe u gaat trouwen: wettelijk stelsel? met huwelijkscontract? scheiding goederen? al eens over nagedacht?

wanton

#3 , 02 jun 2009 15:17

Wanneer uw vriend , binnenkort man , komt te sterven , moet zijn zoon steeds minstens de helft van het deel van uw man hebben. Dus een contract 'langst leeft ,al heeft' kan niet. In het beste geval erft U het vruchtgebruik van zijn helft in de woning , net als van de rest van zijn vermogen. Zonder testament gaat de blote eigendom van zijn helft naar zijn zoon. U behoudt uw deel en krijgt het vruchtgebruik op de rest. Dit wil zeggen : levenslang recht op bewoning en gebruik , eventueel inning van de huurgelden en intresten.

Uzelf kan uw deel wel overmaken aan uw man , voor zoveer u geen eigen kinderen hebt. Dat moet dan gebeuren via testament of huwelijkscontract.
Doet U zoiets niet , gaat uw deel naar uw familie. Uw man heeft ook het vruchtgebruik , maar de blote eigendom gaat naar uw familie :ouders, broers, zusters.

En neen , wanneer het vruchtgebruik bij de langstlevende zit en de blote eigendom bij zijn zoon of familie , kan het huis niet verkocht worden zonder akkoord van alle betrokkenen. De opbrengst moet dan wel verdeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 03 jun 2009 10:46

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract. Bij ontbreken van testament,van bijkomende kinderen en van levende ouders geldt dan :

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap(de kinderen erven dan de blote eigendom ervan).
Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.
Wanneer de overledene geen erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”