Keuken schenken bij bouw van kinderen

Dvamber
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Keuken schenken bij bouw van kinderen

#1 , 16 apr 2023 08:07

Mijn zoon en schoondochter zijn aan het bouwen en we zouden hen de keuken willen schenken twv 25000€. Kan ik gewoon vanaf mijn rekening de overschrijving aan zijn keukenleverancier betalen of hoe werkt dat om geen miserie te hebben achteraf?

eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 apr 2023 09:03

Welke miserie zou u kunnen hebben achteraf, als u gewoon de leverancier betaalt voor de installatie van een ingebouwde keuken? Van zodra de keuken is geinstalleerd behoort ze tot de woning en is het geen appart goed, dus behoort tot het geheel der woning. De schenking is dan aan beide eigenaars. De enige warrige discussie die zou kunnen opduiken is tussen de echtgenoten onderling bij scheiding. Maar dat moeten zij zelf onderling beslissen hoe ze het regelen. Beschouwen ze de keuken als "samen" gekregen (wat wel logisch is, want de keuken zit vast in de woning). Of wil jullie eigen kind de 25 000 euro recuperen als aparte schenking. Dat wordt dan een warrige discussie, want de keuken zal dan geen 25 000 euro meer waard zijn en is onroerend geworden.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2023 09:41

Zoals eylis zegt: goed om te verduidelijken wat u met “miserie” bedoelt.

Voor de keukenboer zal het niet uitmaken van welke rekening de betaling komt.

Als u een schenking enkel aan uw zoon wil doen, kan u overwegen om de schenking op zijn rekening te doen en te registreren. Echter zou hij dit dan al moeten vastleggen als ongelijke inbreng in de woning. En dat voor een keuken die binnen een paar jaar nog maar weinig financiële restwaarde heeft.

Reclame

Dvamber
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2023 07:29

Met miserie bedoel ik dat de fiscus dit als een schenking beschouwt en 6% schenkingsrechten zou eisen, of het zou meetellen als deel van de erfenis wanneer binnen de 3 jaar iemand van ons beide (de schenkers) zou overlijden. Betalingen van dit bedrag worden door de bank, volgens mij, doorgegeven aan de fiscus. Of zie ik spoken?

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 17 apr 2023 08:19

Dat is inderdaad zo, maar waarom zou dit volgens u dan geen schenking zijn?

Dvamber
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2023 22:36

Maar moet ik dat dan laten registreren bij een notaris?


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”