dading

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

dading

#1 , 06 apr 2023 16:21

Heeft er iemand ervaring met het begrip Dading bij erfeniskwesties?

Mijn broer stelt een dading voor opdat hij zich kan uitkopen uit de erfenis. In zijn voordeel.

Stel ik ga akkoord
Beschermt de Wet mij dan ingeval van overmacht? Ik bedoel wat als in tussentijd (tot aan nieuwe eigenaar) er iets gebeurt met het pand? Of wat als de huizenmarkt instort en de prijzen kelderen? Ben ik dan nog steeds verplicht hem de volledige dading uit te betalen? Ter info: dit uitkoopbedrag moet komen uit de verkoop van onroerend goed.

Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 apr 2023 12:07

Waarom een dading? Hij krijgt gewoon zijn deel van de opbrengst nadat het huis verkocht is. Je gaat toch niet toelaten dat hij mogelijks door die dading met meer dn zijn deel gaat lopen …

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 apr 2023 12:19

Wat is de bedoeling van die "dading"?
Waarom een dading?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2023 11:16

de bedoeling is idd meer geld eruit halen . Hij chanteert ons al 6 maanden door niet te tekenen en haalt alles uit de kast om zich veilig in te dekken en met meer geld weg te komen. tot op heden weiger ik dit als een minnelijke oplossing te aanvaarden. Als hij geen bakzeil haalt stap ik volgende week naar 1e aanleg. In eerste instantie met een eigen verzoekschrift; Hopelijk zullen ze het aannemen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 14 apr 2023 19:34

@TS : groot gelijk. Spijtig dat het zo moet lopen. Zou uw broer nog een kans geven om te tekenen, hem zeggende (of schrijvende) dat er bij een gedwongen uitonverdeeldheidtreding alleen maar verloezers zijn.

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2023 10:33

Ja allemaal waar.
Nog even dit: mijn zus die oorspronkelijk mede verzoekster zou zijn krijgt cold feet. Als ik haar mee op het verzoekschrift zet en dan niet als verzoekster of verweerster hoe noem ik haar dan?

Franciscus
Berichten: 38595

#7 , 15 apr 2023 10:37

Gedaagde partij want zij wordt sowieso mee in de rechtszaak betrokken gezien betrokken in de erfeniskwestie.
Gezien en blijkbaar meerdere erfgenamen zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”