Erven in de vijfde graad van een kinderloze achterneef ???

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Erven in de vijfde graad van een kinderloze achterneef ???

#1 , 05 apr 2023 12:27

Een kinderloze neef langs (groot)moederszijde van mijn vooroverleden vader, die géén broers of zussen heeft en wiens beide ouders (= oom en tante van mijn overleden vader en zus van wijlen mijn grootmoeder) eveneens overleden, komt TESTAMENTLOOS haastig te overlijden.

Mijn beide grootouders langs vaderszijde zijn eveneens beide overleden. Zelf heb ik nog twee in leven zijnde kinderloze tantes langs vaderszijde).
Er zijn nog twee groottantes in leven (= langs moederszijde van die gestorven achterneef & langs mijn vaderszijde en langs mijn grootmoederszijde/= twee tantes van de recent overledene).

De vraag stelt zich nu of ik als achterneef (VIJFDE graad), bij plaatsvervulling van mijn vooroverleden vader, aanspraak kan maken op een deel van de nalatenschap van die achterneef, waarvan in principe uiteraard een deel naar moederszijde en een deel naar vaderszijde van de afgestorvene zou moeten gaan).
Een zogenaamde kloving.....
====================================================================================================
Ik denk hierbij aan het laatst uitgezonden VTM-programma "Erfgenaam gezocht".

Volgens een persartikel in het Nieuwsblad: De "plaatsvervuller" moet een afstammeling zijn van een kind, broer, zus, oom of tante van de overledene. Het is dus NIET mogelijk om de plaats te vervullen van BIJVOORBEELD een grootoom (= vijfde graad) .

Doordat de VERRE erfgenamen (= vijfde graad) geen recht hebben op het bedrag, blijft het miljoen euro in de staatskas.
Jef Rijmen en zijn broers hebben hun leven lang gewerkt voor Vadertje Staat. “Dit vind ik erg.
Dat geld zou dan naar een goed doel moeten gaan. Maar dat de Belgische Staat nu die erfenis gaat innen…
Ik vind dit een legale vorm van diefstal”, reageert presentator Daeseleire in het programma.
Erfgenaam Gezocht is donderdagavond om 20.30 uur te bekijken op VTM en op VTM GO.

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2023 20:29

Korte samenvatting.
De overledene (ongehuwd en kinderloos) was de neef van mijn vooroverleden vader.
Ik ben de achterneef van de testamentloos overledene.
Mijn overleden grootmoeder was de tante van de overledene.

Kan er bij mij sprake zijn plaatsvervulling ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”