problemen erfenis overleden grootvader (kasbons, ....)

stephanie1978
Topic Starter

problemen erfenis overleden grootvader (kasbons, ....)

#1 , 27 mei 2009 05:09

via deze weg probeer ik wat meer uitleg te krijgen ivm de juridische stappen te ondernemen ivm de erfenis van mijn grootvader.
Mijn moeder is verleden jaar overleden wat maakt dat mijn broer en ik recht hebben op een deel van de erfenis van mijn grootvader.
Er is in 2000 een testatement door mijn grootvader opgemaakt waarin staat dat hij mijn moeder een 1 van mijn nonkels ieder een half miljoen BEF schenkt buiten de erfenis. Hebben wij hier recht op?
Verder had mijn grootvader in datzelfde jaar mijn moeder en mijn nonkel kasbons geschonken twv 50.000 €. Deze nonkel is ons deel van de kasbons bij ons thuis (25.000€) komen afhalen toen mijn moeder zwaar ziek in het ziekenhuis lag (jaargang 2008) (omdat hij zogezegd de interest wou gaan innen) Wij hebben deze kasbons nooit meer teruggezien. (Mijn moeder heeft in het verleden getekend voor de interesten. Dit kan dus volgens mij nagevraagd worden bij de bank. Mijn grootvader had deze kasbons NIET vermeld in het testament opgemaakt te 2000.)
Nu is de familie met meerdere erfgenamen (7 kinderen en mijn broer en ik als kleinkinderen) die blijkbaar onderling ruzie hebben.
Mijn nonkel heeft nu (met hulp van de bank!!) beleggingen doen verdwijnen (die hij in een kluis op zijn naam gelegd had ). Deze beleggingen zijn ook allemaal in 2000 gebeurt. De kasbons (ons deel ook!) gaat hij nu blijkbaar wel aangeven (mijn broer en ik hebben er teveel ophef rond gemaakt denk ik :-) ) .Kunnen wij toch aanspraak maken op ons deel van de kasbons? Hoe kunnen we een bankonderzoek starten aangezien er heel wat van de beleggingen/gelden van mijn grootvader verdwenen zijn
Sorry voor de ietswat ingewikkelde uitleg maar hopelijk kan er toch iemand ons helpen aangezien we geen kennis hebben op het gebied van erfrecht en al helemaal niet op gebied van de te ondernemen stappen.
Mijn grootvader heeft verleden jaar augustus de kosten van de begrafenis voor mijn moeder gedekt, kan iemand hierover moeilijk doen?
Alvast heel erg bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 mei 2009 10:44

Uit ‘Mijn grootvader heeft verleden jaar augustus de kosten van de begrafenis voor mijn moeder gedekt’ leid ik af dat uw moeder vóór uw grootvader overleed.

‘Er is in 2000 een testatement door mijn grootvader opgemaakt waarin staat dat hij mijn moeder een 1 van mijn nonkels ieder een half miljoen BEF schenkt ‘ houdt in dat uw vooroverleden moeder geen begunstigde meer was van dit testament. Haar kinderen vervullen daarin niet haar plaats.

Indien u bewijzen kan dat uw nonkel uw moeders kasbons ontving enkel om de intrest te innen,dan kan u die kasbons terugvorderen. Uit de omstandigheden van dit ‘achterhouden’ ZOU KUNNEN misbruik van vertrouwen blijken in de zin van art.491 Strafwetboek. Dit geldt ook voor de ‘beleggingen’.

De normale bewaartermijn van stukken bij bancaire instellingen bedraagt 10 jaar. Het opzoekingswerk wordt in de meeste gevallen getarifeerd bij de banken. Dit tarief is verschillend van instelling tot instelling(vgl.art.1304 B.W.).

In uw hoedanigheid van mede-erfgenaam kan u gebruik maken van :
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”