Schulden erven/ kinderen onder de 18

Kat1981
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schulden erven/ kinderen onder de 18

#1 , 14 mar 2023 16:51

Hallo

Mijn vader heeft bergen schulden ook bij belastingen BTW en dergelijke. Het is niet te overzien. Gisteren weer een deurwaarder aan de deur. Slot opengebroken en inboedel aangeslagen... Ik heb al vernomen dat ik de schuld kan weigeren. Is dit effectief ook waterdicht? Eveneens als dat schulden zijn van overheidsinstanties? Hoe zit het met kinderen ? Ik hebzelf een dochter van onder de 18 en mijn zus heeft 2 heel kleine kindjes. De kans dat hij nog leeft op de moment dat ze 18 worden is klein. Hoe kunnen we hen beschermen?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Katleen

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 mar 2023 18:05

Uw kinderen worden beschermd door de vrederechter.
Die zal nagaan of uw minderjarige kinderen met geen deficitaire erfenis opgezadeld worden.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 14 mar 2023 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 14 mar 2023 18:09

Je kan pas iets doen op het moment dat de nalatenschap openvalt. Op dat moment kan je de erfenis verwerpen. Dat is waterdicht met uitzondering van kosten voor ziekenhuis en begrafenis. Op het moment dat jij verwerpt worden je kinderen erfgenaam. Zij kunnen niet zelf verwerpen zolang ze minderjarig zijn. Je moet dan aan de vrederechter de machtiging vragen om dat in hun plaats te mogen doen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 mar 2023 22:44

ALs de erfenis ooit openvalt: zorg dat u, uw zus, jullie kinderen of moeder ze niet door een stommiteit impliciet / stilzwijgend aanvaarden :!:


Deze uitleg geeft u al een goed idee wat u mag doen, en wat u vooral NIET mag doen

https://www.argusadvocaten.be/uploads/p ... ef/089.pdf

Kat1981
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2023 11:05

Bedankt voor deze reacties

Ik heb vorige week nog een deurwaarder betaald om te voorkomen dat zijn meubelen werden aangeslagen. Is dit nu een probleem of zijn dat enkel problemen als hij reeds overleden is? Mag je bij leven nog bepaalde facturen betalen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 mar 2023 16:57

Ik heb vorige week nog een deurwaarder betaald om te voorkomen dat zijn meubelen werden aangeslagen. Is dit nu een probleem of zijn dat enkel problemen als hij reeds overleden is? Mag je bij leven nog bepaalde facturen betalen?
Bij leven maakt dat niets uit

Na overlijden doet u beter niets "in de plaats van uw vader" als u de erfenis wil verwerpen.
Geen huur opzeggen, geen nutsvoorzieningen of andere abonnementen opzeggen, ...

U mag die mensen / bedrijven wél informeren dat uw vader overleden is, en eventueel dat jullie als erfgenamen de erfenis gaan verwerpen (dan weet men daar wel hoe laat het is) , maar u zegt niets over stopzetting, opzegging, ...

U neemt ook niets mee uit de nalatenschap.
Als u een aandenken wil, zorg dat u het in bezit heeft voor het overlijden ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”