Uitkopen voor de erfenis?

Bosti77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitkopen voor de erfenis?

#1 , 14 mar 2023 12:19

Beste,

Is het ook mogelijk om een erfgenaam uit te kopen voor een erfenis zich voordoet? Met wederzijds akkoord.
Ik zou graag de woning van mijn ouders nu al uitkopen bij de andere erfgenaam. Mijn ouders leven nog allebei.
Bestaat hiervoor een procedure? De woning laten schatten en dan de helft van de prijs met een maandelijkse last af betalen aan de andere erfgenaam. Op basis van een geïndixeerde woningprijs?
Wanneer er binnen x-aantal jaren zich dan een erfenis zal voordoen bij het overleiden van de ouders kan ik dit deel al inbrengen in de verdeling.

Is dit doenbaar? Iemand eventueel advies hier over?

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2023 18:26

huh?
de ene toekomstige erfgenaam die de andere toekomstige erfgenaam gaat uitkopen, nog voor een erfenis is opengevallen?? je kan niet reeds iets verkopen wat nog niet van jou is.

ouders schenken nu gewoon blote eigendom van hun woning aan beide kinders. vervolgens verkoopt je broer/zus zijn/haar helft van de blote eigendom aan jou.
waarde kan je laten schatten of overeen komen.

vruchtgebruik van je ouders dooft uit bij overlijden en jij wordt volle eigenaar van de woning (zonder bijkomende kosten op dat moment).
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”