standaard erfenis

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

standaard erfenis

#1 , 10 mar 2023 19:01

Heef tiemand een idee hoelang het duurt om een erfenis te regelen als er geen discussies zijn over inboedel en tegoeden. Het overlijden is al van begin oktober 2022 en alles blijkt maar te blijven aanslepen. Enige wat de notaris tot nu toe gedaan heeft is de aangifte. Al de rest moeten we zelf achterna zitten.
Ook zijn er reeds tegoeden op zijn derdenrekening gestort die in ons voordeel zijn. Hij is blijkbaar van plan om deze tegoeden te gebruiken om zijn eigen rekeningen eerste te vereffenen. Ik dacht dat derdenrekeningen ooit bedoelt waren om dit soort misbruiken te voorkomen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 mar 2023 19:10

Ik vermoed van zodra de erfenisrechten betaald zijn.
Tenzij andere zaken nog eerst geregeld moeten worden, dat weten wij niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 mar 2023 21:54

Tijdsverloop is niet abnormaal lang ...

Er gaat van dat bedrag inderdaad eerst de erfbelasting af voor de overheid, en het ereloon & kosten voor de notaris

Reclame

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2023 23:05

recent voorbeeld:
overlijden midden augustus 2022
aangifte nalatenschap en akte van bekendheid naar de bank midden december 2022
slechts één erfgenaam
bank zet AL het geld op rekening erfgenaam midden februari 2023
aanslagbiljet erfbelasting eind februari 2023

bedoel je met erfenis regelen: erfenis verdelen?
hoeveel erfgenamen? reeds akte van bekendheid?
"de rest zelf achterna zitten": ik zou dat doen, ja. als erfgenaam zou ik niet vertrouwen op notaris.
waarom tegoeden op rekening notaris? bank vraagt toch aan erfgenamen hoe er moet verdeeld worden?
notaris moet betaald worden, dus lijkt het mij niet echt een probleem dat dat van de rekening wordt afgehouden?
volgens mij zal notaris nooit gelden overschrijven naar erfgenamen zonder door iedereen ondertekend akkoord over de verdeling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 mar 2023 00:20

Bank geeft geld vrij van zodra er een attest van erfopvolging is.
Na mededeling akkoord van de erfgenamen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#6 , 14 mar 2023 13:14

De tegoeden die werden gestort op de rekening van de notaris hebben niks te zien met de erfenis. Gezien ik in onmin leef met tegenpartij zoals ik ze momenteel noem verkoos ik er voor dat zij de schulden die ze hadden tegenover mij dit deden via derdenrekening zodat er geen discussies mogelijk waren. Deze notaris gaat dus dit geld gebruiken om eerst zijn rekeningen te betalen. Ondertussen zou blijken dat wij de helft van de onkosten van de notaris van tegenpartij ook moeten betalen naast onze eigen notaris. Het ene leid tot het andere en gebrek aan communicatie doet mijn vertrouwen in deze notaris zakken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 14 mar 2023 14:40

Je zal toch duidelijker moeten communiceren als je een antwoord wenst. Zie basisinstructies van dit forum.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2023 20:45

Twee berichten verwijderd - bij de zaak blijven - JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”