Verkoop Auto van Groutouder naar Kleinkind

Boyough
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop Auto van Groutouder naar Kleinkind

#1 , 08 mar 2023 17:45

Hallo,
Mijn grootmoeder is gestopt met rijden sinds een paar jaar en de auto staat al voor een paar jaar aan de kant en ik niet meer verzekerd of ingeschreven.
Ikzelf heb een verkoop gedaan met mijn grootmoeder voor een bepaalde som met een factuur. Op deze factuur zijn alle gegevens ingevuld die nodig zijn onder andere het chassisnummer en de tekst dat ik de auto gekocht heb in welke staat deze zich bevindt. Ook staat er op het contract dat ik de som cash heb gegeven en dit is ontvangen. Dit ondertekend door beide partijen en voor echt verklaard.

Een familielid betwist deze aankoop echter en vindt dat hij ook recht heeft op geld voor de auto.
Nu is mijn vraag of dit gerechtelijke gevolgen kan geven omdat de prijs die ik het voor gekocht heb ongeveer de helft is van de marktwaarde.

Alvast bedankt!
Mvg,
Maximilian

iota
Berichten: 830

#2 , 08 mar 2023 18:03

Waarom zou dat familielid recht hebben op geld? De auto was, neem ik aan, volledig eigendom van uw grootmoeder en die heeft hem verkocht. Volgens uw uitleg is grootmoeder ook niet overleden, dus is er geen sprake van een erfenis en is dat familielid voorlopig geen erfgenaam.
Mocht uw grootmoeder binnen afzienbare tijd overlijden, kan dat familielid (als erfgenaam dan) wel aanvoeren dat te auto voor de helft van de marktwaarde is verkocht. Maar of daar iets van komt...
Kennelijk gaat het om een oudere auto. Dus is de marktwaarde misschien toch al niet zo hoog. Bovendien kan er sprake zijn van heel wat minwaarde: kosten, krassen, kapotte batterij... Een auto die al jaren stil staat, kan allerlei schade hebben.

Boyough
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2023 18:24

Waarom zou dat familielid recht hebben op geld? De auto was, neem ik aan, volledig eigendom van uw grootmoeder en die heeft hem verkocht. Volgens uw uitleg is grootmoeder ook niet overleden, dus is er geen sprake van een erfenis en is dat familielid voorlopig geen erfgenaam.
Mocht uw grootmoeder binnen afzienbare tijd overlijden, kan dat familielid (als erfgenaam dan) wel aanvoeren dat te auto voor de helft van de marktwaarde is verkocht. Maar of daar iets van komt...
Kennelijk gaat het om een oudere auto. Dus is de marktwaarde misschien toch al niet zo hoog. Bovendien kan er sprake zijn van heel wat minwaarde: kosten, krassen, kapotte batterij... Een auto die al jaren stil staat, kan allerlei schade hebben.
Het familielid dreigt nu al om naar de notaris te gaan en een advocaat aan te stellen. Ik heb meer een indruk dat het gaat om wrok en geld dat het familielid zogezegd zou mislopen. En omdat het over zo een oude auto gaat weet ik niet of gerechtskosten de moeite waard zijn aangezien ik daar niet verzekerd voor ben.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 08 mar 2023 18:37

Loze praat. Zoals gezegd, is er geen erfenis, dus heeft dat familielid geen rechten op die auto. Zelf gaat die ook geen rechtszaak starten voor een oude auto omdat het sop de kool niet waard is. Hij zou die zaak trouwens verliezen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 mar 2023 22:52

Een familielid betwist deze aankoop echter en vindt dat hij ook recht heeft op geld voor de auto.
Die heeft nergens recht op ...

Uw grootmoeder -we gaan er van uit dat ze nog handelingsbekwaam is- verkoopt aan wie ZIJ wil, voor de prijs die ZIJ er voor wil.
Daar heeft dat familielid niets mee te maken.
Dat je als kleinkind niet de volle marktprijs betaalt, kan perfect.

De auto is ook niet gekeurd, er is geen carpass, u gaat kosten moeten doen om die auto op de keuring en gekeurd te krijgen, eventueel voor herstelling(en) ...

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2023 23:03

waarom helft marktwaarde?
grootmoe nog bij haar verstand?

indien TS en dreigend familielid later beiden erfgenaam zouden worden, gaat het wellicht knetteren bij de verdeling...
die halve auto zou wel eens een franzken ferdinand kunnen worden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”