Bankgift

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

Re: Bankgift

#16 , 06 mar 2023 17:26

toch eventjes "eindeloos" recapituleren:

vraag van TS is of ze het bedrag ergens moet aangeven.

bankgift dateert pas van vorig jaar.
TS vermoedt dat man van meter schenkingsrechten zelf betaalde, maar dat weet ze niet zeker, blijkbaar.
kan dus even goed zijn dat er nog geen schenkingsrechten betaald werden en dat het aanslagbiljet nog onderweg is naar TS.
tenzij het door TS genoemde "bewijsdocument van de bankgift" het bewijs van registratie uitmaakt, is het blijkbaar zelfs niet zeker dat de bankgift effectief geregistreerd werd: "document ingevuld en aan hem bezorgd".
document kan tussen de oude gazetten geraakt zijn.

indien effectief niet geregistreerd, moeten erfgenamen (niet TS) het bedrag aangeven, wordt het bedrag bij de nalatenschap geteld en moet er successie betaald worden.

door wie? niet door TS, want zij is geen erfgenaam...
Het initiatief moet komen van de notaris en de erfgenamen. TS kan niet officiëel weten of schenker overleden is. Kunnen hier niet over reageren omdat TS niet meldt wat haar band is met de meter en haar partner. Is noodzakelijk familie.
Notaris en erfgenamen moetn met bewijzen boven water komen. En indien geregistreerd : geen erfbelasting.
Aan TS te bevestigen aan JF of zij bewijs heeft van registratie of niet.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 06 mar 2023 18:23

Op de aangifte van successie , pag. 16 moet vermeld worden welke schenkingen de overledene gedaan heeft binnen de drie jaar voor het overlijden. De begunstigde moet ook vermeld worden. Zowel geregistreerde ( zeker O.G.) als niet-geregistreerde schenkingen dienen vermeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lobke
Topic Starter
Berichten: 21

#18 , 07 mar 2023 23:27

Er is een bewijsdocument bankgift opgesteld in 2 exemplaren. Ik heb 1 exemplaar ondertekend en dit samen met een uittreksel van mijn bank waarop je ziet dat het geld ontvangen is, aan de gever bezorgd.

Dit document zag er uit als volgt:

De ondergetekenden:

De heer en mevrouw ......... en ......... , wonende te ......... ,

hierna genoemd 'de schenkers'

EN De heer/ mevrouw ......... , wonende te .........

hierna genoemd 'de begiftigde'

verklaren:

Dat een bankgift door overschrijving werd uitgevoerd aan de begiftigde .........

Dat deze bankgift door de begiftigde werd aanvaard met dank.

Dat de schenkers van hun rekeningnummer(s) ......... bij de financiëleinstelling .........

een bedrag van ......... euro cash

en/of de volgende effecten

ISIN-code Naam Aantal Actuele waarde in a op ... / ... / 2009

TOTAAL

hebben overgeschreven naar de rekening(en) van de begiftigde met nummer(s) ........., bij de financiële instelling .........

Dat de rekening(en) van de schenkers gedebiteerd werden op .........
Dat de rekening(en) van de begiftigde gecrediteerd werden op .........

Dat aan de bankgift de volgende voorwaarden verbonden waren, die beide partijen hierbij uitdrukkelijk herhalen en schriftelijk bevestigen:

1. De bankgift is bedoeld als een voorschot op het erfdeel.

2. De bankgift is onderworpen aan een verbod om de gekregen tegoeden, en de goederen die in hun plaats zouden komen, in te brengen in een gemeenschap van goederen of in een verrekeningsbeding of in een onverdeeldheid ontstaan uit een huwelijks- of een samenlevingscontract.

3. Eventueel andere voorwaarden zoals bijv. een conventioneel beding van terugkeer (dan komt het geschonken goed terug naar de ouders als hun kind voor hen zou overlijden), een jaarlijkse (geïndexeerde) rentelast, enz.

Dat dit document opgemaakt wordt enkel strekkend tot bewijs van de voorheen gedane bankgift.

Dat tot bewijs de uittreksels van de rekeningen van de schenkers en de begiftigde bij deze verklaring worden gevoegd.

Opgemaakt in ......... exemplaren te ......... op .......... 2022

............................ (de schenkers) ........................ (de begiftigde)


Maar ik weet dus niet of dit betekent dat de gever al schenkingsrechten betaald heeft. Ik veronderstel van wel, anders had hij mij er wel op gewezen dat ik daar nog rekening mee moest houden.

Lobke

Reclame

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 mar 2023 04:47

dit is een of ander standaardformulier, waar "voorschot op erfdeel" niet aangekruist werd, neem ik aan.
hieruit blijkt de intentie van het schenken, maar zegt niets over registratie en schenkingsrechten.

@ TS: waarop baseer je je eigenlijk om te stellen dat de bankgift geregistreerd werd?
het is misschien een onnozele opmerking, maar je weet toch dat hier met registreren bedoeld wordt: aanbieden ter registratie, zodat de fiscus je 7% schenkingsrechten afhandig kan maken? registreren is niet de schenking "op papier zetten".

ik krijg meer en meer het gevoel dat het hier om een niet-geregistreerde bankgift gaat, waarbij er dus geen schenkingsrechten te betalen zijn. dat kan verklaren waarom de schenker er niets over zei.

indien dit het geval is, zitten we toch met de stiuatie die ik onderaan mijn post # 15 schets.

@ LYNX XX: welk belang heeft de band van TS met haar meter en partner? familie of niet, TS heeft al bevestigd dat zij geen erfgenaam is van beiden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 mar 2023 09:59

dit is een of ander standaardformulier, waar "voorschot op erfdeel" niet aangekruist werd, neem ik aan.
hieruit blijkt de intentie van het schenken, maar zegt niets over registratie en schenkingsrechten.

@ TS: waarop baseer je je eigenlijk om te stellen dat de bankgift geregistreerd werd?
het is misschien een onnozele opmerking, maar je weet toch dat hier met registreren bedoeld wordt: aanbieden ter registratie, zodat de fiscus je 7% schenkingsrechten afhandig kan maken? registreren is niet de schenking "op papier zetten".

ik krijg meer en meer het gevoel dat het hier om een niet-geregistreerde bankgift gaat, waarbij er dus geen schenkingsrechten te betalen zijn. dat kan verklaren waarom de schenker er niets over zei.

indien dit het geval is, zitten we toch met de stiuatie die ik onderaan mijn post # 15 schets.

@ LYNX XX: welk belang heeft de band van TS met haar meter en partner? familie of niet, TS heeft al bevestigd dat zij geen erfgenaam is van beiden.
@ bullgod
In uw # 5 vermoedens en uw twijfels omtrent betaling schenkingsrechten

Uw # 15 : volg ik zeker

Zie mijn # 16
Zie ook # 17 Wanton

# 18 TS brengt de forumleden in de verwarring met onduidelijke info's.
Bewijs document bankgift = bewijs schenking maar niet van registratie
Het tweede gedeelte van het document moest volledig geschrapt worden, maar wordt ook ondertekend.
ISIN code = uniek identificatie nummer dat toebedeeld wordt aan ieder aandeel, obligatie, ETF, beleggingsfonds of effect.

Dan ook de melding 1. de bankgift is bedoeld als een voorschot op het erfdeel.

Wat moeten wij forumleden daar nog uit maken ?? De schenker, begunstigde en de bank hebben hier een rare keuze om een deftig document op te stellen. Ook voorgedrukte documenten moet met eerst zorgvuldig lezen en daarna invullen en ondertekenen.

Zij is dus geen familie, of erfgename : dus is het aan de erfgenamen+notaris om actie te ondernemen als ze gift daadwerkelijk ontdekken.

TS moet geen bedrag aangeven in haar personenbelasting aangifte. Zoals ik aanhaalde, ligt de bal in het kamp van erfgenamen en de notaris.

Blijf het steeds herhalen voor de topic starters bezorg de JF leden duidelijke en noodzakelijke info teneinde om eensluidende reactie en adviezen te verkrijgen door de leden die altijd trachten een zo correct antwoord te geven.

Bullgod : wij zitten op dezelfde golflengte.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 mar 2023 11:04

@ LYNX XX:
er vallen mij bij JF enkele zaken op: het ene forumlid is duidelijk het andere lid niet.
ik lees vaak antwoorden, waarvan ik denk: hoe kan men zo'n (overtuigd) antwoord geven op een vraag met zo weinig info van de TS's. ik vind dat vreemd en ik denk dat een TS niet geholpen is met "overhaaste" antwoorden.

uiteraard dient een TS zo veel mogelijk en zo correct mogelijke info te geven. maar de paradox is natuurlijk dat men eerst al vrij veel (juridische) kennis en ervaing moet hebben om te weten wat er belangrijk is om te vermelden. in die zin kan men dat een (onervaren) TS niet kwalijk nemen.

ikzelf kan ternauwernood lezen en schrijven, maar ik ken veel zelfs universitair opgeleide mensen die geen fluit benul hebben van erfrecht, schenkingen, belastingen, notariskwesties enz... ik meen dat het voor een deel aan de ervaren leden is om de TS's een beetje te begeleiden.

@ TS: blijkbaar kan men een onderhands bewijs van schenking laten registreren via myminfin, per post of ter plaatse. hieruit leid ik af dat je via myminfin kan zien of de schenker het getoonde document daadwerkelijk heeft laten registreren. zolang we dat niet weten, blijft het gissen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#22 , 08 mar 2023 11:39

@ LYNX XX:
er vallen mij bij JF enkele zaken op: het ene forumlid is duidelijk het andere lid niet.
ik lees vaak antwoorden, waarvan ik denk: hoe kan men zo'n (overtuigd) antwoord geven op een vraag met zo weinig info van de TS's. ik vind dat vreemd en ik denk dat een TS niet geholpen is met "overhaaste" antwoorden.

uiteraard dient een TS zo veel mogelijk en zo correct mogelijke info te geven. maar de paradox is natuurlijk dat men eerst al vrij veel (juridische) kennis en ervaing moet hebben om te weten wat er belangrijk is om te vermelden. in die zin kan men dat een (onervaren) TS niet kwalijk nemen.

Ikzelf kan ternauwernood zelf lezen en schrijven, :?: toch niet naar mijn mening.
maar ik ken veel zelfs universitair opgeleide mensen die geen fluit benul hebben van erfrecht, schenkingen, belastingen, notariskwesties enz... ik meen dat het voor een deel aan de ervaren leden is om de TS's een beetje te begeleiden.

"" :arrow: uw tussenkomsten zijn niet min en zeker niet verwaarloosbaar. En het is ook voor de ervaren forumleden in deze materie niet makkelijk om de juiste pasklare juridische antwoorden/oplossingen te geven. Zelfs niet voor zij die in de branche zitten, geven geregeld tegengestelde interpretaties.

@ TS: blijkbaar kan men een onderhands bewijs van schenking laten registreren via myminfin, per post of ter plaatse. hieruit leid ik af dat je via myminfin kan zien of de schenker het getoonde document daadwerkelijk heeft laten registreren. zolang we dat niet weten, blijft het gissen.

https://www.tiberghien.com/nl/3431/nieu ... n-in-1-2-3
https://financien.belgium.be/nl/particu ... e/myminfin
@ bullgod
Terechte reactie. Vele leden en ook ikzelf hebben reeds menigmaal topic starters er op gewezen om de noodzakelijke info te verstrekken in de topic. Dikwijls nadat forumleden om meer details of info vragen, blijven zij in gebreke of haken zij af.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#23 , 08 mar 2023 15:56

#3 en #5 geven samen een beknopt maar correct en volledig antwoord.

Intussen wijst alles er op dat vermoedelijk geen schenkingsrechten werden betaald, met het gevolg zoals omschreven in #5.

Veel meer valt er niet te zeggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lobke
Topic Starter
Berichten: 21

#24 , 08 mar 2023 17:47

@lynx xx, dankjewel! Als ik voldoende en duidelijke informatie had, hoefde ik het hier niet te vragen. En als er vragen worden gesteld, zie ik die pas 's avonds na mijn werk en kan ik ze pas beantwoorden.

Ik heb enkel het bewijsdocument van bankgift. De gever vertelde me dat hij inlichtingen had ingewonnen bij de notaris en dat een bankgift de makkelijkste en goedkoopste (minste belasting) oplossing bood. Zo heeft hij het letterlijk geschreven. Maar ik weet niet of hij die 'minste belasting' betaald heeft of dat ik dat moet doen. Vandaar mijn vraag hier.

Bedankt voor de tip over myminfin. Hier staat niets vermeld.

Dus als de staat weet heeft van deze gift, zou ze op myminfin te zien zijn en kan ik er eigenlijk ook van uit gaan dat ze vooraf ingevuld is in mijn aangifte? Of verwacht ik nu te veel van de overheid?

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#25 , 08 mar 2023 18:12

"Dus als de staat weet heeft van deze gift, zou ze op myminfin te zien zijn en kan ik er eigenlijk ook van uit gaan dat ze vooraf ingevuld is in mijn aangifte? Of verwacht ik nu te veel van de overheid?


Er gebeurt NIETS automatisch!
Het zijn de erfgenamen die in hun aangifte de schenking moeten vermelden.

Lees en herlees #8 en #14 en#16.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#26 , 08 mar 2023 18:41

"Dus als de staat weet heeft van deze gift, zou ze op myminfin te zien zijn en kan ik er eigenlijk ook van uit gaan dat ze vooraf ingevuld is in mijn aangifte? Of verwacht ik nu te veel van de overheid?


Er gebeurt NIETS automatisch!
Het zijn de erfgenamen die in hun aangifte de schenking moeten vermelden.

Lees en herlees #8 en #14 en#16.
Aan Lobke,

Zie ook Thomas en de andere reacties.

DUIDELIJK de erfgenamen ( notaris ) moeten die bankgift bewijzen en aangeven. Indien zij die niet vermelden of het niet ontdekken is de kous af. En met uw personenbelasting heeft dit alles niets te maken.
DUS enkel afwachten of u bericht zult krijgen van erfgenamen of de notaris; dat kunnen de leden niet voorspellen. Maar u moet absoluut NU niets doen of er van gewag maken.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 mar 2023 22:41

@ TS:
het klopt niet dat een bankgift voor de "minste belasting" zorgt.
het wel (7% schenkingsrechten) of niet (geen schenkingsrechten) registreren, zorgt voor "wel of geen" belasting.
een schenking via een notaris (die automatisch geregistreerd wordt door de notaris) is ook "maar" 7% (plus de kosten van de akte, natuurlijk).
maar als de schenker sprak over de "goedkoopste oplossing" bedoelde hij waarschijnlijk een niet-geregistreerde bankgift.

indien wel geregistreerd is dit zichtbaar bij "mijn documenten" in myminfin.
maar opgelet: het kan gemakkelijk meer dan 3 maanden (na het registreren) duren vooraleer deze gegevens aangepast worden in myminfin.

het desgevallend betalen van die 7% gebeurt inderdaad niet via je aangifte personenbelasting, maar wel via een aanslagbiljet van de vlaamse belastingsdienst.
maar ook hier: het kan maanden duren eer je dat ontvangt. ze hebben veel werk, daar aan de sint anna-brug in aalst.

het niet registreren houdt een gok in:
indien de schenker nog 3 jaar leeft na de bankgift, is er geen enkele belasting verschuldigd door de krijger: heel aanlokkelijk.
maar indien de schenker binnen de 3 jaar sterft, wordt de schenking aanzien als een deel van de erfenis en ook zo belast: de erfenisrechten (zeker tussen "vreemden" van elkaar) zijn veel hoger dan 7% (eerder richting 70% bij heel grote bedragen).

deze laatste situatie is in principe van toepassing in jouw geval (indien effectief niet geregistreerd).

MAAR: het speciale is dat jij geen erfgenaam bent van de overleden schenker. het zijn in principe de erfgenamen die de fiscus moeten inlichten over de schenking. maar er lijkt hier een soort vacuum mogelijk te zijn: als jij geen weet hebt van het overlijden (of doet alsof) en als de erfgenamen geen weet hebben van de bankgift (of doen alsof).

ik probeer zelf al de hele tijd antwoord te krijgen op wat er nu zal/kan gebeuren?

@ LYNX XX:
stel dat de erfgenamen de gedane bankgift ontdekken, wat moeten zij dan bewijzen? dat de schenking ongeoorloofd was en dat TS het geld moet teruggeven?

gaan de erfgenamen de schenking vermelden in de aangifte, waardoor zij successie gaan betalen op iets dat ze niet gekregen hebben? die zijn niet zot.

het probleem lijkt mij vooral indien ze in aalst toch op de een of andere manier lucht krijgen van de bankgift, wat dan?

kan in dat geval TS bloot komen te staan aan een of andere sanctie? alsnog 7%? of erger: successietarieven? of boete wegens verzwijgen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#28 , 11 mar 2023 14:03

Die drie jaar na overlijden is niet zo maar. Elk bedrag waarvan de fiscus weet heeft dat die aanwezig was in de drie jaar voor overlijden moet in de aangifte vermeld zijn of uitgelegd hoe en aan wie die is gegeven. Het kan ook onder een andere vorm aanwezig zijn, vb. auto, appartement gekocht.
VB. heeft de overledene in de laatste drie jaar zelf een erfenis ontvangen, een onroerend goed verkocht, een groepsverzekering getrokken, de lotto gewonnen : hierop moet de nodige erfbelasting op betaald worden.
Ooit geweten. Een alleenstaande man verkoopt een stuk grond, twee jaar voor zijn overlijden. Blijkt dat dat geld verdwenen is, men vermoedt - zonder bewijs - dat een vrouw uit de buurt dat heeft 'gekregen'. De andere erfgenamen hebben toen erfbelasting betaald op dat bedrag, dat ze niet hebben ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#29 , 12 mar 2023 06:01

@ wanton:
wie zou wat moeten betalen hebben, indien wel kon bewezen worden dat de vrouw uit de buurt het gekregen heeft? (dat is waarschijnlijk de situatie waarin TS zich bevindt)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#30 , 12 mar 2023 10:59

Indien de vrouw toegeeft of men kan bewijzen dat zij het heeft ontvangen, zal zij als begunstigde de nodige erfbelasting moeten betalen. Als 'vreemde' is dat aan het hoogste tarief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”