Onterven

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

Onterven

#1 , 28 feb 2023 17:13

Ik zit eventjes met mijn handen in het haar. Mijn vader is begin deze maand overleden.
Ik had al jaren geen contact meer met mijn vader en moeder, en gebaseerd op het verleden, vermoed ik dat ze veel schulden hebben.
Daarom zou ik dus ook de erfenis willen verwerpen. Voor mij is dat blijkbaar geen probleem, maar voor mijn minderjarige kinderen wel. Dit moet via een vrederechter.
Wat raden jullie mij aan? Nu de procedure opstarten of wachten totdat er schuldeisers komen? Blijkbaar heb je 30 jaar de tijd om de erfenis te verwerpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 feb 2023 18:10

Maar intussen gaat u wel last en boetes krijgen omdat er geen tijdige aangifte (4 maanden) is gebeurd bij de tollenaars voor de betaling van erfenisrechten. In de praktijk kunt u geen 30 jaar wachten want de molen van de fiscaliteit draait veel sneller.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 28 feb 2023 19:41

Thx, daar had ik dus ook nog niet aan gedacht. Ik heb al wat rondgevraagd. Ik kan me bij de notaris laten onterven en dan kan ik op die aangifte invullen dat ik de erfenis verwerp.
Maar als ik de erfenis verwerp, dan komen mijn minderjarige kinderen in mijn plaats. En die kan in enkel laten onterven via de vrederechter en die vraagt een boedelbeschrijving.
Moeten mijn kinderen dan ook een aangifte indienen? Ook via het vredegerecht?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 feb 2023 20:35

Daarom zou ik dus ook de erfenis willen verwerpen. Voor mij is dat blijkbaar geen probleem, maar voor mijn minderjarige kinderen wel. Dit moet via een vrederechter.
Wat raden jullie mij aan?
ASAP naar de Vrederechter ... zal normaal aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving worden (beneficiaire aanvaarding) tenzij u absoluut zeker bent dat de erfenis verlieslatend is.

Als dat vlot gaat, kan je de verwerping bij de notaris in één keer doen, voor jezelf en je kinderen.
(eventuele broers of zussen en kinderen kunnen ineens ook meedoen als ze willen )
Gaat dat te lang duren, verwerp dan alvast zelf.

Want als ze effectief schulden hebben, gaan de schuldeisers bij jullie komen aankloppen.

Laatste ziekenhuisfactuur (indien niet betaald) en begrafeniskosten zijn ten laste van de normale wettelijke erfgenamen - zelfs als ze verwerpen ...

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 28 feb 2023 22:17

Gezien dat onder de 'wederzijdse' onderhoudsverplichting valt.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 01 mar 2023 14:45

Inderdaad niet wachten. Vraag aan de vrederechter of je meteen in naam van de kinderen mag verwerpen (probeer aan te tonen dat er effectief schulden zijn) en in tweede orde pas aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#7 , 01 mar 2023 19:21

Ik ben naar het vredegerecht geweest. Als ik wil dat de vrederechter de erfenis van mijn kinderen verwerpt dan moet ik kunnen aantonen dat er schulden zijn, en dat kan ik niet. Ik heb een lijstje gekregen met de vragen waarop ik een antwoord moet kunnen geven. Ik heb dit geprobeerd maar niemand kan mij helpen omwille van de privacywet.
Ik heb een overlijdensakte aangevraagd en als ik die heb dan kan ik naar de notaris om de erfenis te verwerpen.
Ik denk eraan om dit misschien te doen onder boedelbeschrijving, dan kan ik dit ook gebruiken op het vredegerecht

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”