Iemand met schulden erft

Sam1984
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Iemand met schulden erft

#1 , 25 feb 2023 00:23

Beste

Mijn vraag is eigenlijk redelijk simpel ( maar vind geen antwoord)

Als iemand schulden heeft (bank, belastingen,…), worden die schulden automatisch terug betaald wanneer hij/zij geld erft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 feb 2023 05:03

Schulden erf je mee. Ze zullen bij jullie aankloppen om betaald te worden.

Als er meer schulden zijn dan waarde erfenis dan “moet” je de erfenis weigeren om niet voor de schulden te moeten opdraaien.

loeki
Berichten: 267

#3 , 25 feb 2023 05:35

Sirki, d vraag was omgekeerd
Iemand heeft schulden en erft geld
Vraag was: krijgt die persoon het geld of worden eerst zijn schulden ervan betaald

Reclame

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2023 08:02

Het zou niet eerlijk zijn dat iemand met schulden door erfenis rijk wordt hé. Met de erfenis worden eerst de schulden afgelost dus.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2023 08:21

De vraag is niet of degene die erft nog steeds zijn reeds bestaande schulden moet aflossen. Dat is logisch.

TS wil volgens mij weten of deze automatisch worden afgehouden alvorens de erfenis wordt uitgekeerd. Dit is in beginsel alleen het geval voor schulden bij de fiscus en de sociale zekerheid. De notaris moet dit eerst checken voor elke erfgenaam.

Van andere private schulden kan deze onmogelijk op de hoogte zijn.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 25 feb 2023 08:33

Maar een welingelichte schuldeiser zal wel zo slim zijn om zelf beslag te leggen zeker ? Natuurlijk voor zover er nog iets overblijft nadat fiscus en sociale zekerheid e.d. zich bediend hebben:)

Sam1984
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 feb 2023 19:12

Beste allen

Bedankt voor deze reacties. Zoals Thomas A zegt wil ik idd weten of dit automatisch gaat. Wanneer hij/zij bijvoorbeeld op de “zwarte lijst” staat.

sidoniake
Berichten: 56

#8 , 28 feb 2023 17:42

Ik heb dat recent meegemaakt met mijn broer. Hij moest eerst zijn fiscale schulden ( belastingen) betalen vooralleer hij zijn centjes kreeg. Maar omdat hij die niet kon betalen heeft de bank die betaald en inderdaad van zijn erfdeel afgetrokken. Daar waren wel wat kosten aan verbonden.
Hij had ook nog vele andere schulden, maar daar werd geen rekening mee gehouden

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”