verblijf in home - verkoop huis - geen kinderen

Greet R.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verblijf in home - verkoop huis - geen kinderen

#1 , 19 feb 2023 14:13

Mijn tante verblijft in een woonzorgcentrum (geen ocmw) . Ze verkoopt haar huis en heeft geen kinderen.
Krijgt zij de volledige verkoopsom of wordt er een deel door de notaris geblokkeerd om het WZC te kunnen blijven betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 19 feb 2023 16:12

Dat bepaalt uw tante toch helemaal zelf hoe ze haar financiën regelt? De notaris heeft geen enkele beslissingsbevoegdheid dienaangaande. Of het moet zijn dat uw tante onder bewindvoering staat?

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2023 16:37

Mijn eerste reactie is ook deze van eylis.

Ik vond wel volgende artikel over hypotheek door OCMW-rusthuizen, maar geen idee op basis waarvan dit dan zou afgesloten worden.

https://www.notaris.be/faq/wonen/kan-ee ... g-verkopen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2023 16:39

Indien er een borgstelling werd afgeleverd door een OCMW zal dit OCMW naar alle waarschijnlijkheid een hypotheek hebben genomen op deze woning of zal er een zekere som bepaald zijn/worden die op een derdenrekening van het OCMW op haar naam zal gestort worden. Indien een bewindvoerder werd aangesteld zal de bewindvoerder deze geleden beheren. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”