Vermogensplanning voor broer en zus

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

Vermogensplanning voor broer en zus

#1 , 15 feb 2023 16:06

Ik ben vrijgezel (bijna 70 jaar) en beschik over beleggingen in aandelen. Mijn erfenis zou normaal gezien overgaan naar mijn broer en zus, die hierdoor 55% erfbelasting zullen moeten betalen. Bestaat er een mogelijkheid om dit te plannen zodanig dat mijn nalatenschap uitbetaald wordt gedurende verschillende jaren, en deze erfbelasting lager wordt , 25%.?? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 feb 2023 16:44

Dat is niet mogelijk. Enkel (een deel) schenken met bv behoud van vruchtgebruik bespaart belasting. Best via notaris schenken als je speciale clausules wil (vruchtgebruik, beding van terugkeer, …). Wat je schenkt is natuurlijk geschonken: zet uzelf niet “bloot”

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 16 feb 2023 00:36

Bedankt Sirki voor uw reactie. Ik dacht misschien ware het mogelijk om een annuiteit te kopen via een verzekeringsmaatschappij die pas bij het overlijden betaald wordt aan de erfgenamen :?:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”