Verkoop huis schoonmoeder

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

Re: Verkoop huis schoonmoeder

#16 , 15 feb 2023 16:52

vermoedelijk beschrijft basejumper de wettelijke situatie in geval van gerechtelijke verdeling.
in der minne kan men overeenkomen wat men wil.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 feb 2023 17:00

om terug te keren naar de vraag van TS: uiteraard kan zijn vrouw er WEL iets tegen inbrengen. namelijk de verkoop weigeren en gewoon niets ondertekenen.
dat zij hierdoor een gerechtelijke verdeling kan uitlokken, lijkt mij in de geschetste omstandigheden niet zo erg.
naar ik aanneem, hebben TS en zijn vrouw niets tegen de verkoop op zich, maar wel tegen het feit dat de opbrengst in de zakken van de 2 geldwolven zal verdwijnen.
in geval van gerechtelijke procedure lijkt er mij iets minder kans te zijn dat TS zijn vrouw bij den bok gezet zal worden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#18 , 15 feb 2023 19:25

Beste

Kort antwoord nog. De langstlevende kan inderdaad zijn/haar veto stellen. De erfgenamen/naakte eigenaars worden in dat geval de facto wel gedwongen in onverdeeldheid te blijven zolang de langstlevende niet akkoord gaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

iota
Berichten: 830

#19 , 16 feb 2023 10:22

dat zij hierdoor een gerechtelijke verdeling kan uitlokken, lijkt mij in de geschetste omstandigheden niet zo erg.
naar ik aanneem, hebben TS en zijn vrouw niets tegen de verkoop op zich, maar wel tegen het feit dat de opbrengst in de zakken van de 2 geldwolven zal verdwijnen.
in geval van gerechtelijke procedure lijkt er mij iets minder kans te zijn dat TS zijn vrouw bij den bok gezet zal worden.
Dit is wel héél kort door de bocht. De door TS geschetste omstandigheden bevatten geen elementen die erop wijzen dat de vrouw van TS zou benadeeld worden bij de verkoop van het huis van haar moeder, noch dat de opbrengst "in de zakken van de 2 geldwolven zou verdwijnen".
TS spreekt over totaal verzuurde familierelaties. Dan wantrouwt men al snel de motieven van de anderen. Voeg daarbij een gebrek aan kennis over hoe erfrecht juist in elkaar zit en men vreest al snel "bij de bok gezet te worden", zoals u het uitdrukt.

In deze situatie adviseren om niet te tekenen en zo een gerechtelijke verdeling uit te lokken, vind ik echt onverantwoordelijk.
Als de vrouw van TS vreest benadeeld te worden, kan ze advies inwinnen bij een notaris of advocaat.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 feb 2023 10:44

Beste

Kort antwoord nog. De langstlevende kan inderdaad zijn/haar veto stellen. De erfgenamen/naakte eigenaars worden in dat geval de facto wel gedwongen in onverdeeldheid te blijven zolang de langstlevende niet akkoord gaat.
in het geval van TS zal schoonmoeder waarschijnlijk haar veto niet stellen tegen de verkoop die ze zelf (al dan niet aangepord door de genoemde geldwolven) vraagt.

kan iemand bevestigen waartegen precies de langstlevende haar veto kan stellen?

gedwongen verkoop kan alleen bij het bestaan van onverdeeldheid.
tussen naakte eigendom en vruchtgebruik is er geen onverdeeldheid.
dus zou men kunnen stellen dat de bescherming van de langstlevende door het VG op de gezinswoning niet slaat op de naakte eigendom.
waardoor het bewuste veto niet kan gebruikt worden tegen de verkoop vd naakte eigendom??
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#21 , 16 feb 2023 11:32

dat zij hierdoor een gerechtelijke verdeling kan uitlokken, lijkt mij in de geschetste omstandigheden niet zo erg.
naar ik aanneem, hebben TS en zijn vrouw niets tegen de verkoop op zich, maar wel tegen het feit dat de opbrengst in de zakken van de 2 geldwolven zal verdwijnen.
in geval van gerechtelijke procedure lijkt er mij iets minder kans te zijn dat TS zijn vrouw bij den bok gezet zal worden.
Dit is wel héél kort door de bocht. De door TS geschetste omstandigheden bevatten geen elementen die erop wijzen dat de vrouw van TS zou benadeeld worden bij de verkoop van het huis van haar moeder, noch dat de opbrengst "in de zakken van de 2 geldwolven zou verdwijnen".
TS spreekt over totaal verzuurde familierelaties. Dan wantrouwt men al snel de motieven van de anderen. Voeg daarbij een gebrek aan kennis over hoe erfrecht juist in elkaar zit en men vreest al snel "bij de bok gezet te worden", zoals u het uitdrukt.

In deze situatie adviseren om niet te tekenen en zo een gerechtelijke verdeling uit te lokken, vind ik echt onverantwoordelijk.
Als de vrouw van TS vreest benadeeld te worden, kan ze advies inwinnen bij een notaris of advocaat.
ik ben niet juridisch actief en ik heb nul komma nul juridische kennis.
mijn "advies", zoals u dat formuleert, zijn slechts loutere overpeinzingen, niets meer en niets minder.
maar ik heb wel heel veel ervaring met dat soort familiekwesties, waar wantrouwen en gebrek aan kennis inderdaad vaak hoogtij vieren. en ik heb ook veel ervaring met bij den bok gezet te worden.

ik adviseer ook helemaal niet om een gerechtelijke verdeling uit te lokken.
anderen stellen dat dat het gevolg zou kunnen zijn van niet te tekenen.
in reactie nr 13 geef ik trouwens zelf aan dat een gerechtelijke procedure niet zaligmakend is.

naar mijn aanvoelen wordt de vrouw van TS mogelijks een beetje aanzien als het kneusje van de familie.
door niet te tekenen, zouden de anderen misschien wat minder hoog van de toren blazen als ze op hun blote knietjes om de handtekening van TS zijn vrouw moeten komen bedelen.
terwijl u de facto tegen TS zegt dat hij spoken ziet en dat zijn vrees volledig onterecht is, zonder dat u de door TS (niet door mij) als "geldwolven" omschreven personen kent.

u adviseert dus een minnelijke verdeling in een situatie met reeds "totaal verzuurde familierelaties", nog voor er over één euro gesproken is?? voor mij niet gelaten. veel succes!
Prietpraat is des duivels oorkussen.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 feb 2023 13:12

Niemand kan de vruchtgebruiker dwingen te verkopen. Als ze dat wel doet dan moet ze de kinderen het deel van de erfenis vader uitbetalen. Zij heeft recht op de helft. Vruchtgebruik op vaders deel stopt vanzelf bij Verkoop.
Zolang één van de eigenaars in leven is bepaalt deze.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 feb 2023 13:49

Niemand kan de vruchtgebruiker dwingen te verkopen. Als ze dat wel doet dan moet ze de kinderen het deel van de erfenis vader uitbetalen. Zij heeft recht op de helft. Vruchtgebruik op vaders deel stopt vanzelf bij Verkoop.
Zolang één van de eigenaars in leven is bepaalt deze.
er is een verschil tussen de gezinswoning en de rest van de nalatenschap.
op welk van de twee is uw stelling van toepassing?

stel: er zit een stuk grond in de rest van de nalatenschap. moeder heeft haar helft in volle eigendom en het VG op de helft van vader (van dat stuk grond).
de kinderen kunnen moeder niet dwingen om dat stuk grond te verkopen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 feb 2023 15:07

Niemand kan de vruchtgebruiker dwingen te verkopen. Als ze dat wel doet dan moet ze de kinderen het deel van de erfenis vader uitbetalen. Zij heeft recht op de helft. Vruchtgebruik op vaders deel stopt vanzelf bij Verkoop.
Zolang één van de eigenaars in leven is bepaalt deze.

Correctie: Vruchtgebruik geeft zolang de begunstigde leeft recht op de inkomsten.
Ik vrees dus ook op de verkoopprijs. Best informeren hoeveel er officieel naar de kinderen/blote eigenaars gaat. (ik dacht dat leeftijd van de vruchtgebruiker een rol speelt).

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 feb 2023 15:09

Niemand kan de vruchtgebruiker dwingen te verkopen. Als ze dat wel doet dan moet ze de kinderen het deel van de erfenis vader uitbetalen. Zij heeft recht op de helft. Vruchtgebruik op vaders deel stopt vanzelf bij Verkoop.
Zolang één van de eigenaars in leven is bepaalt deze.
er is een verschil tussen de gezinswoning en de rest van de nalatenschap.
op welk van de twee is uw stelling van toepassing?

stel: er zit een stuk grond in de rest van de nalatenschap. moeder heeft haar helft in volle eigendom en het VG op de helft van vader (van dat stuk grond).
de kinderen kunnen moeder niet dwingen om dat stuk grond te verkopen?
Dacht het niet.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 feb 2023 15:31

Niemand kan de vruchtgebruiker dwingen te verkopen. Als ze dat wel doet dan moet ze de kinderen het deel van de erfenis vader uitbetalen. Zij heeft recht op de helft. Vruchtgebruik op vaders deel stopt vanzelf bij Verkoop.
Zolang één van de eigenaars in leven is bepaalt deze.
er is een verschil tussen de gezinswoning en de rest van de nalatenschap.
op welk van de twee is uw stelling van toepassing?

stel: er zit een stuk grond in de rest van de nalatenschap. moeder heeft haar helft in volle eigendom en het VG op de helft van vader (van dat stuk grond).
de kinderen kunnen moeder niet dwingen om dat stuk grond te verkopen?
Dacht het niet.
sorry, mijn vraagstelling is niet goed.
moeder heeft geen VG "op een stuk grond", maar wel op de helft van de nalatenschap van vader.
kan er een gerechtelijke verdeling plaatsvinden van vaders nalatenschap, zolang moeder in leven is?
zo ja, kunnen de kinderen in deze procedure de verkoop bekomen van voornoemd stuk grond?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 16 feb 2023 15:39

Alleen van de vererfde helft van die grond.
De andere helft valt niet in de nalatenschap en kan dus niet verdeeld worden.
Het weze dus duidelijk dat die grond de facto en de jure niet verdeeld kan worden.

Maar dat blijkt toch uit de reeds gegeven antwoorden?
Waarom blijven aanzeuren...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#28 , 24 feb 2023 19:41

Ook hierbij het de vruchtgebruiker die daartoe beslist. Die kan
Inderdaad vragen het vruchtgebruik facet kopen. Dd kinderen kunnen dat nietveisen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”