Testament/Erfenis voor tegoeden in Buitenland

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

Testament/Erfenis voor tegoeden in Buitenland

#1 , 08 feb 2023 15:28

Sedert enige tijd heb ik een rekening bij een Amerikaanse beursmakelaar. Ondertussen ben ik bijna 70 jaar en denk aan een testament of gelijkaardige oplossing. De meeste erfenissen in de US worden gepland met een "Trust", doch dit princiepe wordt waarschijnlijk niet aanvaardt in Belgie.
Momenteel woon ik buiten Europa (niet US) , dus niet ingeschreven in Belgie. Behalve een spaarrekening bij een Belgische bank heb ik geen bezittingen in Belgie. Mijn enigste erfgenamen zijn broer en zus die beiden in Belgie wonen .
Mijn vraag : Kan ik in Belgie een testament laten opmaken voor de bezittingen die ik heb bij de US makelaar, zodanig dat dit testament dan aanvaard wordt in de US?
Bij voorbaat dank voor uw sugesties. :idea:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 feb 2023 15:43

Uw erfenis zal afgehandeld worden volgens de wetgeving van het land waar u woont. Ingeval een deel van je nalatenschap zich in België bevindt dan hangt het af van het al of niet bestaan van een bilaterale overeenkomst tussen de twee landen en de specifieke inhoud daarvan. Zonder dergelijke overeenkomst is het best mogelijk dat er erfenisrechten in beide landen moeten worden betaald.
Daarom onmogelijk om een concreet antwoord te geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 09 feb 2023 20:38

Maak het je erfgenamen (zijlijn) makkelijk door je vermogen naar België te transfereren. k Ga er van uit dat het wit geld is ….

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”