erfenis

Verlinden armand
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 02 feb 2023 17:32

Ik ben wettelijk gehuwd zonder contract, met een weduwe met een zoon., en hebben zijn wettelijke naam behouden.
Nu bezitten wij eigendom en wensen deze jongen de helft na te laten bij mijn overlijden, normaal gaat alles naar mijn echtgenote.
Welke goedkoopste weg moeten wij behandelen, om deze man niet op kosten te drijven, en toch een nalatenschap achter te laten
Een gift, de helft, ????
Wat zouden de kosten kunnen zijn, voor deze wijziging. Beschrijving via notaris, nu wij beide nog in leven zijn. Verkoop= Langst leven langst gebruik, van alles.

Dank voor uw respons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 feb 2023 19:35

Ga eens met uw notaris praten...
Eigendom(men) gelden op rekeningen leeftijd van alle betrokkenen....
Is voor ons echt koffiedik kijken.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2023 22:28

"goedkoopste weg" en "toch nalatenschap", dat is water en vuur proberen verzoenen.
qua erven van u valt die man onder "tussen andere personen", dus hoogste belastingschijven.
goedkoopst is schenken bij leven (met ev. voorbehoud van vruchtgebruik en/of andere voorwaarden).
uiteraard via notaris.
tarieven schenkbelasting zijn online te raadplegen.
op tijd mee beginnen om in de laagste schijven schenkbelasting te kunnen blijven voor onroerend (minder dan 3 jaar tussen 2 schenkingen wordt aanzien als 1 schenking en dus hogere schijven).
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”