Openstaande ziekenhuisfactuur overleden vader

johnbolle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Openstaande ziekenhuisfactuur overleden vader

#1 , 25 jan 2023 20:07

Hallo,

Vandaag een brief van gerechtdeurwaarder ontvangen, ivm openstaande ziekenhuisrekening overleden vader.
Binnen de 15 dagen te betalen, als wettelijke erfgenamen.

"Bij gebreke aan betaling zulen wij ons genoodzaakt zien de verdere procedure van invordering van deze schuld verder te zetten."

Ik en mijn broers wisten zelfs niet dat hij overleden was, al 23 jaar of langer geen contact meer.
Ik heb nu de doodsbrief gevonden op google. Wij zijn kinderen staan er zelfs niet op vermeld, ook nooit een brief ontvangen.
De kinderen en kleinkinderen van zijn vriendin waarmee hij samenwoonde de laatste 23 jaar of langer, staan wel op de doodsbrief.

Wij hebben dus geen erfenis aanvaard of verworpen. Wij zouden zeker geen erfenis aanvaarden van hem.
Wij gaan ook die ziekenhuisfactuur dus niet betalen.

Moet ik zelf iets ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 25 jan 2023 20:17

Raadpleeg asap een notaris liefst morgen nog.
Laatste kosten worden ook verhaald op de kinderen zelfs zonder dat ze erfgenamen zijn.
Bij jullie is de zaak ingewikkelder. Waren jullie meer of minderjarig als vader weggegaan is?
Hebben jullie nog enig contact gehad?
Wie beheert zijn rekeningen enz enz ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jan 2023 20:29

Wij hebben dus geen erfenis aanvaard of verworpen. Wij zouden zeker geen erfenis aanvaarden van hem.
Naar de notaris en de erfenis verwerpen

Als u (of uw broers) (klein)kinderen heeft kunnen ook zij best meteen verwerpen
Dat kan het goedkoopst voor iedereen in één keer
Minderjarige kinderen :arrow: eerst via Vrederechter voor verwerping (voor aanvaarding ook overigens ...)
Wij gaan ook die ziekenhuisfactuur dus niet betalen.
Eerste vraag is waarom die factuur bij u komt
Da's teken dat de nieuwe vriendin de rekening al evenmin betaald heeft ...
Omdat er geen geld is, of omdat ze weet dat de rekening toch bij jullie gaat terechtkomen.


Probleem is dat u als wettelijke erfgenaam, de rekening van de laatste ziekenhuisopname niet kan weigeren, zélfs al verwerp je de erfenis.


Hou er rekening mee dat ook de begrafeniskosten nog kunnen volgen ... zelfde regeling
Daar kan u nog de opdrachtgever(s) mee voor laten opdraaien ... als ze geld hebben.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 26 jan 2023 16:29

Iedereen zegt hier de erfenis direct te verwerpen maar wat als er een goede erfenis is?
Het is toch niet omdat 1 rekening niet betaald is, dat er schulden zijn?

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje maar mijn vader leeft nog. Denk ik toch.

johnbolle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2023 17:36

Er zou een bankrekening zijn, morgen meer info.
Geld gaat er niet zijn, dat weten we eigenlijk zogoed als zeker. Hij wist dat hij ging sterven, alles is aan de vriendin weggegeven.
We hebben sinds 1997 geen contact meer, we waren alle 3 minderjarig.
Hij woonde meer dan 30 jaar op hetzelfde huurappartement van de vriendin. Ze waren niet getrouwd alvast. Op de doodsbrief staat, partner van mevrouw... .
Wij, zijn enige 3 kinderen staan er niet op vermeld. Wel de ganse familie van de vriendin.

We wisten al jarenlang via google de naam die hij op diverse forums gebruikte.
Op een spaar/investeer forum had hij 2 of 3 jaar geleden een topic gestart.

Hij vroeg raad voor een bevriend koppel, waarvan de man terminaal was. Voor het overlijden alle geld aan haar in stukjes te geven. En net genoeg geld voro de begrafeniskosten op de bankrekening te laten staan. Of de vriendin achteraf problemen zou kunnen krijgen... Er was ook een topic op dat forum over maandenlang niet te hebben kunnen eten, en 55kg verloren te hebben. Ik zei nog toen... dat bevriend koppel zijn ze zelf. Hij is gestorven aan kanker. Die 2 topics zijn verwijdert, al zijn andere topics zijn er nog. Gebruikte ook dezelfde naam op 2dehands, heeft daar al zijn karper vis gerei verkocht voor overlijden.

Begrafenisondernemer bevestigt dat de factuur volledig voldaan is.
Die ziekenhuisfactuur zal over het hoofd gezien zijn, of achteraf nog zijn gekomen.

Zal dus inderdaad verwerpen worden, tenzij er morgen een groot bedrag op die bankrekening ontdekt word. Maar zal niet het geval zijn.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2023 12:12

Hallo,

Vandaag een brief van gerechtdeurwaarder ontvangen, ivm openstaande ziekenhuisrekening overleden vader.
Binnen de 15 dagen te betalen, als wettelijke erfgenamen.

"Bij gebreke aan betaling zulen wij ons genoodzaakt zien de verdere procedure van invordering van deze schuld verder te zetten."

Ik en mijn broers wisten zelfs niet dat hij overleden was, al 23 jaar of langer geen contact meer.
Ik heb nu de doodsbrief gevonden op google. Wij zijn kinderen staan er zelfs niet op vermeld, ook nooit een brief ontvangen.
De kinderen en kleinkinderen van zijn vriendin waarmee hij samenwoonde de laatste 23 jaar of langer, staan wel op de doodsbrief.

Wij hebben dus geen erfenis aanvaard of verworpen. Wij zouden zeker geen erfenis aanvaarden van hem.
Wij gaan ook die ziekenhuisfactuur dus niet betalen.

Moet ik zelf iets ondernemen?
Uw vader is nog maar recent overleden?
.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 27 jan 2023 13:48

Afstand doen van de erfenis zou ik toch niet zomaar doen, de kinderen hebben recht op hun erfdeel ongeacht het slechte contact. Hij kan dan niet zomaar weggeven net voor hij sterft om zo de wet te omzeilen.

Maar als er echt niets meer was, is verwerpen waarschijnlijk de snelste oplossing.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”