hoe successierechten beperken

millio
Topic Starter

hoe successierechten beperken

#1 , 17 mei 2009 11:44

Beste,

Mijn zus is onlangs onverwacht overleden. Ze had geen kinderen of partner. Mijn ouders en ik zijn de enige mogelijke erfgenamen.
Indien ik de erfenis zou verwerpen, moeten mijn ouders dan meer betalen aan successierechten? Stel dat mijn ouders nadien mij bepaalde goederen schenken, moet ik hier dan toch nog successierechten op betalen of kan er een boete opgelegd worden? Heeft de verwerping enige gevolgen op de eventueel latere erfenis van mijn ouders?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2009 13:25

Het heeft geen zin de nalatenschap te verwerpen om minder successierechten te betalen. De Registratie wenst steeds de rechten te ontvangen die ze zouden krijgen bij een normale uitvoering van de erfenisverdeling. Dus uw ouders betalen dezelfde rechten als U zou doen.
Wanneer de verdeling als dusdanig wordt verdeeld , is dit afgesloten en zonder verder gevolg.
Een persoon in de situatie als uw zus zou steeds een testament moeten maken , liefst ten gunste van de ouders. Die betalen dan 3 & 9 % , terwijl broer/zus 35 & 45 % belast worden.
In uw geval nu is het gewoon het best de erfenis te aanvaarden en de reële verdeling ook te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”