Plots duikt nieuw testament op

lisa987
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Plots duikt nieuw testament op

#1 , 23 jan 2023 02:23

Na de het overlijden van mijn Moeder in 2015 werd alles normaal afgehandeld volgens een testament bij de notaris .
Nu 7 jaar later duikt er een nieuw testament op die dit vorige testament ongeldig verklaart en het grootst beschikbaar gedeelte na laat aan een goed doel .
Wat zullen nu de gevolgen zijn ?
Gaan we dit moeten terug betalen ?
Wat met te veel betaalde successie rechten ?
Is dit testament eigenlijk nog geldig ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 23 jan 2023 16:10

De erfenis is in 2015 verdeeld volgens een notarieel testament. Dus het enige testament dat de notaris destijds kon terugvinden.
Wat is dit dan voor een testament? Handgeschreven? Hoe en waarom is het nu pas opgedoken? Wie is er mee op de proppen gekomen?

Uiteraard allereerst bij de notaris laten nakijken of het wel geldig is. Het is idd mogelijk dat men te veel heeft geërfd en dit achteraf moet terugbetalen. Er moet dan een nieuwe aangifte worden ingediend. Maar of u in die situatie verkeert, hangt af van veel details.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 23 jan 2023 18:12

Vanwaar is dit testament opgedoken ? …. In de versnipperaar droppen ? ….

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 23 jan 2023 18:20

In de versnipperaar droppen ?
Hangt er van af hoe het is opgedoken en wie ervan weet :)

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2023 18:23

Als degene bij wie het testament opgedoken is benadeeld wordt, zou de vraag toch niet tot op dit forum geraakt zijn.

lisa987
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2023 05:30

Het begunstigde goede doel had een exemplaar hiervan , handgeschreven .
Er zou nog ergens een exemplaar zijn want is vermeld in tweevoud opgemaakt en genummerd nr2 maar niemand weet waar exemplaar nr1 zich bevind .
Denk dat het eerder opzettelijk niet naar boven is gekomen .
En daar sta je dan 7 jaar na de feiten .
Intussen woning gekocht ....... en nu de miserie .

iota
Berichten: 830

#7 , 24 jan 2023 10:12

Is dit handgeschreven testament al nagekeken door een notaris?

Ik neem aan dat het goede doel niet op de hoogte was van het overlijden van uw moeder en daarom nu pas afkomt?

Als het testament geldig blijkt, blijft de vraag waarom uw moeder een notarieel testament opmaakt en dit dan later herroept in een handgeschreven testament waarvan enkel het begunstigde goede doel op de hoogte is.
Doet aan beïnvloeding denken. Niet dat het daarom ongeldig zou zijn, maar roept vragen op. Ook of uw moeder op het moment van opstellen nog helemaal mentaal in orde was.

Als het testament uitvoerbaar blijkt, zou ik gaan onderhandelen met dat goede doel. Evtl. met behulp van een advocaat.
1. Omwille van billijkheidsredenen. In wat voor situatie brengen ze u!
2. Omwille van mogelijke twijfel over een handgeschreven testament. Ik weet niet over welke bedragen het gaat. Maar als u aangeeft dat u het testament toch in twijfel trekt, is het de vraag of het goede doel zo ver zou gaan om te procederen, of toch eerder tot een schikking bereid zou zijn.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2023 11:14

hoeveel kinderen had uw moeder?
hoe meer kinderen, hoe kleiner het beschikbare gedeelte, denk ik.
iemand met kinderen die een testament maakt, dat ruikt naar onenigheid.
was er een verstoorde relatie ouder-kind? of tussen kinderen onderling?
een moeder die haar geld liever aan goed doel nalaat dan aan haar kind(eren)?
misschien is exemplaar nr 2 niet geldig zonder aanwezigheid van ex nr 1?
wie zou het testament "opzettelijk niet naar boven hebben laten komen"? wie kon daar voordeel bij hebben?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 jan 2023 17:12

Het zou gewoon een algemene verplichting moeten zijn dat een testament ofwel bij een notaris in bewaring wordt gegeven, of geregistreerd wordt bij de registratie. Dan kan er al geen discutie meer zijn.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2023 17:45

hoeveel kinderen had uw moeder?
hoe meer kinderen, hoe kleiner het beschikbare gedeelte, denk ik.
Dit klopt niet meer. Reservataire gedeelte blijft 1/2, maar dit wordt bij meer kinderen in meer stukken verdeeld.

In 2018 werden de regels waarrond aangepast, met meer vrijheid voor de erflater.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jan 2023 21:39

ik weet van de nieuwe regeling nog minder af dan van de oude.
maar aangezien de testamenten dateren van 2015 of vroeger, denk ik dat de oude regeling van toepassing is.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jan 2023 22:25

ik weet van de nieuwe regeling nog minder af dan van de oude.
maar aangezien de testamenten dateren van 2015 of vroeger, denk ik dat de oude regeling van toepassing is.
Wordt bepaald door datum van openvallen erfenis, niet datum testament.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2023 22:55

ik weet van de nieuwe regeling nog minder af dan van de oude.
maar aangezien de testamenten dateren van 2015 of vroeger, denk ik dat de oude regeling van toepassing is.
Wordt bepaald door datum van openvallen erfenis, niet datum testament.
al wie een testament maakte vóór 2018 en nog leeft, moet dat testament dan best eens aftoetsen aan de nieuwe regels?
in geval van TS: moeder overleden 2015, dus oude regelgeving.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

lisa987
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 jan 2023 03:11

hoeveel kinderen had uw moeder?
hoe meer kinderen, hoe kleiner het beschikbare gedeelte, denk ik.
iemand met kinderen die een testament maakt, dat ruikt naar onenigheid.
was er een verstoorde relatie ouder-kind? of tussen kinderen onderling?
een moeder die haar geld liever aan goed doel nalaat dan aan haar kind(eren)?
misschien is exemplaar nr 2 niet geldig zonder aanwezigheid van ex nr 1?
wie zou het testament "opzettelijk niet naar boven hebben laten komen"? wie kon daar voordeel bij hebben?
Heb nog 2 zussen en 1 halfbroer.
Door echtscheiding is contact volledig verwaterd vermoed dat nummer testament nummer 1 bij mijn halfbroer is .
Heb volgende week woensdag een afspraak bij de notaris die de erfenis heeft geregeld destijds .
Gaat toch om een serieus groot bedrag .

iota
Berichten: 830

#15 , 25 jan 2023 08:07

al wie een testament maakte vóór 2018 en nog leeft, moet dat testament dan best eens aftoetsen aan de nieuwe regels?
inderdaad

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”