Erfrecht bij gemeenschap van goederen

Becko81
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfrecht bij gemeenschap van goederen

#1 , 17 jan 2023 13:49

Beste,

Mijn vader is enige tijd geleden overleden. Het huwelijkscontract met mijn moeder betrof "gemeenschap van goederen", de algeheelheid van bezittingen is dus opgenomen als zijnde het gemeenschappelijke vermogen van mijn ouders. Ik ben enig kind. Is het erfrecht kind van toepassing op de roerende goederen die in de gemeenschap zitten, of valt de gemeenschap volledig bij mijn moeder? Alvast bedankt voor uw inzicht!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 jan 2023 17:18

U erft de helft van alles in naakte eigendom.
Uw moeder behoudt wel het vruchtgebruik van de erfenis en behoudt uiteraard haar helft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pho450
Berichten: 192

#3 , 18 jan 2023 10:11

Erfrecht is van toepassing op het volledige bezit, ook op de roerende goederen.
Ik ken de context van je vraag niet, maar de verdeling blote eigendom en vruchtgebruik kan behoorlijk complex zijn.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 jan 2023 18:08

Erfrecht is van toepassing, niet op alle goederen maar enkel op het vermogen van de overledene. In casu had vader de helft van alles , zowel roerend als onroerend.
Zonder testament en zo erft het kind de blote eigendom en de echtgenote het vruchtgebruik.
Voor onroerend goed betekent dit VG : mogen bewonen of de huur innen. Voor roerend goed zoals inboedel en auto : dat gebruiken. Maar de eigendom is voor het kind. Voor geld en derg. = bezit voor kind, intresten voor echtgenote.
Een manier is : het betreffende geld blokkeren op naam van het kind, maar intresten laten betalen aan moeder. Nadeel is dat men het niet kan gebruiken. Daarom : betaal intresten , volgens levensverwachting, nu in één keer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”