waarde samengevoegde gronden

Makreel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

waarde samengevoegde gronden

#1 , 13 jan 2023 15:58

Samen met mijn broer heb ik 2 naast elkaar gelegen bouwgronden geërfd. Mijn broer heeft interesse in één van de gronden, ik eigenlijk niet. Ik zou ze liefst allebei verkopen. Naar schatting zijn de gronden samen zo'n €100.000-€150.000 meer waard, dan wanneer ze apart zouden verkocht worden, omdat het dan een interessant stuk wordt voor een project ontwikkelaar.
Het is natuurlijk allemaal redelijk delicaat, aangezien we van mening verschillen en het toch over een substantieel bedrag gaat.
Wat is er in zo'n geval gebruikelijk/wettelijk? Ik begrijp dat mijn broer graag de grond wil, aangezien het een opportuniteit is voor hem. Langs de andere kant wil ik ook niet graag een behoorlijke som zomaar laten liggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 jan 2023 16:08

Wat wil je eigenlijk doen?
Is er een kandidaat koper die de twee kavels samen wil kopen?

Openbare verkoop?
Dan kunnen uw broer en de projectontwikkelaar tegen elkaar opbieden......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 13 jan 2023 16:46

Is elk perceel toegewezen aan 1 persoon of zijn beide percelen toegewezen aan de erfgenamen?
Elk perceel 1 eigenaar dan moeten deze toch eerst samengevoegd worden?
Laat je broer je uitkopen voor een redelijk bedrag en al de risico's om daar toch een projectontwikkelaar op te zeten is voor hem.
Wil je extra geld ? Dan zal je dit gezamenlijk moeten verkopen met alle risico's .
met risico's bedoel ik dat een projectontwikkelaar ook zomaar niet alles mag bouwen op een perceel.

Reclame

Makreel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2023 17:04

Beide percelen zijn toegewezen aan beide erfgenamen (percelen zijn ook niet even groot).
Er is nog niks concreet. Mijn statement is gebaseerd op een schatting van een makelaar/project ontwikkelaar.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2023 07:01

In het slechtste geval zonder samenwerking tussen de broers, zal je uiteindelijk wel kunnen bekomen dat er uit onverdeeldheid wordt getreden via een openbare verkoop.

Samenvoeging van de percelen gaat echter niet gebeuren zonder akkoord, dus beide percelen worden dan apart verkocht.

Als jullie pech hebben, heeft niemand wat hij wil. Je broer de grond niet en jij de meeropbrengst niet.

Puur economisch gezien optimaal antwoord:

- Grond 1: waarde 100.000
- Grond 2: waarde 150.000
- Gronden samen: waarde 350.000 voor projectontwikkeling

- Optimaal: samen verkopen en broer heeft 175.000 voor aankoop andere grond, iedereen verbetert zich

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”