Blote eigenaar huis

ddiamondd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Blote eigenaar huis

#1 , 11 jan 2023 19:54

Enkele jaren geleden is mijn vader overleden, hij was op dat moment getrouwd met zijn 2e vrouw (niet mijn moeder).
Samen hadden ze een huis wat nu voor 50% blote eigendom van mij is en waarvan zijn 2e vrouw 50% volle eigendom en 50% vruchtgebruik op de blote eigendom heeft. Ik ben de enige erfgenaam.

Nu doet ze allerhande kosten aan het huis en verwacht ze van mij dat ik daarin bijspring.
Voorbeeld kosten: nieuwe keuken, nieuwe vloer in woonkamer, carport, tuinhuis.

Het contact met haar is volledig verbroken, buiten de mails in verband met het bijspringen, waar ik tevens niet op reageer.

Ben ik verplicht hierin bij te springen? Ik heb namelijk al gelezen dat het de blote eigenaar enkel moet bijstaan voor de instandhouding van het gebouw, bijvoorbeeld een lek in het dak, leidingen die verroest zijn, ...
Laatst gewijzigd door ddiamondd op 11 jan 2023 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 jan 2023 20:03

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ker%20zelf.

De kosten waarnaar u verwijst vallen dus niet onder degene die ten laste van de blote eigenaar vallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#3 , 11 jan 2023 20:08

De "halve" eigenaar en vruchtgebruiker moet de woning en onderhouden in de staat zoals deze was op het moment van het overlijden van de partner. Er had dus eigenlijk een uitgebreide plaatsbeschrijving opgemaakt moetten worden. Als de "halve" eigenaar daar een nieuwe keuken in wil installeren is dat haar keuze.

Enkel grote/ structurele werken moeten door de naakte eigenaar gefinancierd worden. In uw geval is dat de helft van de kosten. Dat gaat bijvoorbeeld over nieuw dak, nieuwe ramen enz.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 jan 2023 22:46

Enkel grote/ structurele werken moeten door de naakte eigenaar gefinancierd worden. In uw geval is dat de helft van de kosten. Dat gaat bijvoorbeeld over nieuw dak, nieuwe ramen enz.
En daar kan je nu de vruchtgebruiker mee voor laten betalen ...

https://www.flamee.be/kenniscentrum/vru ... chtgebruik

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”