Schenking Eigendom

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

Schenking Eigendom

#1 , 31 dec 2022 13:56

Beste
Mijn schoonvader wil aan zijn 5 kleinkinderen zijn huidige woonst schenken.
Hijzelf blijft vruchtgebruik behouden. Kleinkinderen 3 van zijn dochter 2 van zijn overleden zoon.
1 van de 5 heeft al een eerste woning. Andere 4 niet.
Naar mijn mening een slecht idee.
Waarom:
- als ze een eigen woning willen kopen kunnen ze niet genieten van de 3% registratie.
Reactie, ze krijgen nu wel +/- € 150.000 wat niet opweegt tegen die 7% die dan misschien een verschil van € 21.000 kan zijn bij een huis van € 300.000. Maar ze hebben die € 150.000 niet zolang niet verkocht. Of ze moeten hun deel verkopen op moment dat ze een huis wensen te kopen!!!!
- op het moment van overlijden zitten ze in een onverdeeldheid met 5.
Reactie, we zullen wel overeenkomen als het dan het moment is . Leeftijd tussen 19 en 28 jaar en geen financiële problemen.

"Kleine kanttekening - de 2 kinderen met overleden vader zitten in een vechtscheiding met hun moeder. Vader en moeder waren gescheiden en vader is overleden alvorens de verdeling is gebeurt. Dit sleept 2 jaar aan tussen moeder en kinderen"

Ik volg af en toe wel eens het forum en moet toch wel vaststellen dat er nogal wat problemen zijn met situaties waar men nog maar met 2 of 3 uit een onverdeeldheid tracht te raken. En dat dit dan niet altijd op een correcte manier gebeurt. Ik bedoel dit niet juridisch maar gelijkwaardig qua €.
Als schoonzoon kan ik enkel mijn gedacht hierover zeggen daarom even deze post om na te vragen
1 Wat zijn de valkuilen of mogelijke problemen
2 Welke mogelijkheid zien jullie om dit op een betere manier af te handelen.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 dec 2022 15:30

Op de website Vlaanderen lees ik:
"U mag geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond."

Aangezien geen enkele van de kleinkinderen noch volledige, noch volle eigenaar wordt lijkt me dit geen obstakel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#3 , 31 dec 2022 17:41

- Inderdaad: gedeelde naakte eigendom is geen beletsel voor de 3% registratie bij aankoop eigen woning.

- uit onverdeeldheid treden; problematisch? Vroeg of laat staat iedereen die mee-ervende familieleden heeft, voor de situatie.
Als iedereen de gebruikelijke geplogendheden volgt, hoeft dat niet problematisch te zijn.
Schenking naakte eigendom aan (klein)kinderen is tegenwoordig zeer gebruikelijk.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”