zakgeld

pietlammens
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

zakgeld

#1 , 29 dec 2022 15:38

Ik geef mijn kinderen (allebei werkend) maandelijks 550 euro zakgeld, op jaarbasis is dat minder dan 0.05% van mijn vermogen. Kan dit als gift beschouwd worden of gewoon als maandelijks cadeautje ?
Bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 29 dec 2022 23:12

Typisch tot minstens 1% wordt beschouwd als cadeau.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2022 07:47

Persoonlijk zou ik hiervoor fiscaal advies vragen.

Ik ken de vuistregel waar Sirkii over spreekt, maar durf niet zomaar zeggen dat dit lineair doorgetrokken kan worden bij heel grote vermogens. Het is ook maar een vuistregel.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... -schenking

Met de getallen uit bovenstaande post kom ik uit op een vermogen van meer dan 13 of 26 miljoen euro (afhankelijk of 0,05% per persoon of in totaal is). Als het maandelijkse cadeau bedoeld is als succesieplanning, bestaan er bij zo’n bedragen andere mogelijkheden.

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 30 dec 2022 09:59

Iemand met een vermogen van 13 milj euro plus, zal wel een account revisor kunnen raadplegen voor het juiste antwoord op zijn situatie, niet ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 30 dec 2022 14:20

500 EUR per maand is GEEN schenking.
Lig er NIET wakker van.

EN: In het slechtste geval kan er bij overlijden van TS 500 x 12 x 3 = 18 000 EUR bij de nalatenschap worden toegevoegd.
Maar mogelijks leeft TS nog 10, 20 of 30 jaar.

Men kan natuurlijk altijd spijkers op laag water gaan zoeken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”