betalen begrafeniskosten

AnnDV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

betalen begrafeniskosten

#1 , 27 dec 2022 20:33

Beste leden,

Om een lang verhaal kort te maken,mijn vader is onlangs overleden,ik ging daar al jaren niet meer naar toe.
Mijn ma is ook al overleden,dus wij,de kinderen,wij zijn met zijn zessen hebben de begrafenis geregeld,ik en mijn zussen gaan de erfenis verwerpen ,daar zijn we al bij de notaris voor geweest en alles is dus in gang gezet.
Wij hebben de begrafenis geregeld en ze zo goedkoop mogelijk gehouden,daar we weten dat,ondanks we de erfenis verwerpen,de begrafeniskosten toch zullen moeten betalen.
Wij hebben dit zo uitgelegd aan de begrafenisondernemer en zij verzekerde ons dat we,elk ons deel konden betalen,dat daarmee alles in orde is.
Wij hebben nu dus de factuur gekregen,maar toen mijn zus belde en om verschillende stortingsbulletins te krijgen zodat we elk ons deel konden betalen,zij ze plotseling,indien er een van de erfgenamen niet betaald,dat degene die wel betalen voor de rest opdraaien,dit wil ik dus niet,ik wil mijn deel betalen en daar stop het mee,iedere euro die ik voor die vent moet betalen is er een te veel,hoe moet ik dit oplossen,kan dit zomaar,ik wil mijn deel betalen maar ook niks meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 dec 2022 08:35

Dat u elk "uw" deel kan betalen klopt ook.
Zolang de ganse rekening betaald maar betaald wordt ...

Als dat niet gebeurt, zijn alle opdrachtgevers (ofwel de nabestaanden aka normale erfgenamen, zelfs als ze verwerpen) élk hoofdelijk verantwoordelijk voor het ganse bedrag.

Als er nog ziekenhuisfacturen van de laatste ziekte open staan: idem

Dus zorg dat ieder zijn deel betaalt ...

AnnDV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2022 12:12

Inazuma,

Moest ik daar zeker van zijn dat iedereen gaat betalen,zou ik hier de vraag niet stellen...
En ivm de laatste ziekenhuisfacturen,dit hangt van ziekenhuis tot ziekenhuis af als je kan aantonen dat je de erfenis hebt verworpen;(er is hier trouwens een vb van op de site wat ik al heb gelezen) Dit is trouwens niet mijn vraag,ik wil mijn wettelijk deel betalen,maar niet dit van mijn broers of zussen,dat is mijn vraag,hoe vermijd ik dit...

Reclame


bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 28 dec 2022 13:36

Niet betalen is geen optie vrees ik.

U kan altijd gewoon uw eigen deel betalen, en dan koppig, extra koppig afwachten.

Je riskeert natuurlijk, samen met de andere gezinsleden, dat je sowieso alles mag betalen, en als toetje op de taart ook nog wat gerechtskosten en dergelijke.

Stel u in de plaats van die begrafenisondernemer, die heeft ook recht op zijn geld, en zal dat dus normaal ook opeisen.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2022 14:56

Gaat het incassobureau of de deurwaarder dan bij alle erfgenamen langs?
Het kan toch niet zijn dat diegene die eerst betaald hoofdelijk aansprakelijk gesteld wordt.

Ik denk dat je best even overlegd met de begrafenisondernemer zelf en hem alle info verstrekt over de andere schuldplichtigen om aan zijn geld te geraken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 dec 2022 16:13

Gaat het incassobureau of de deurwaarder dan bij alle erfgenamen langs?
Die gaan het halen waar het zit
Liefst via de gemakkelijkste weg
Het kan toch niet zijn dat diegene die eerst betaald hoofdelijk aansprakelijk gesteld wordt.
Het heeft niets met "eerst betalen" te maken

U heeft blijkbaar met zes de begrafenisondernemer opdracht gegeven de begrafenis te doen
U bent dus ook op die basis (+als nabestaanden) alle 6 hoofdelijk aansprakelijk om de rekening daarvoor te voldoen
Niet voor 1/6, maar het onbetaalde deel ... en desnoods de volledige rekening

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 28 dec 2022 16:33

Diegene die meer betaald moet dat via vrederechter dan van de andere terugeisen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 28 dec 2022 20:26

Beste

Franciscus heeft gelijk. Uw houding is : ik betaal mijn deel en de begrafenisondernemer moet maar zien dat hij bij de anderen ook zijn geld krijgt. De correcte redenering is echter : de begrafenisondernemer maakt 1 factuur en jullie moeten zelf onderling maar de regeling uitmaken. En de begrafenisondernemer kan bij elk van de 6 gaan opeisen. Jullie kunnen nadien onderling procederen. Dat is jullievproblee’. Niet dat van hem….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 28 dec 2022 20:46

Toch even vermelden : indien er tegoeden zijn op naam van vader, hoe miniem ook, dat dat bedrag eerst kan/moet gebruikt worden voor de 'laatste kosten.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”