Schenking!!

marvel
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Schenking!!

#1 , 21 dec 2022 20:30

Mijn ouders hebben beide apart een in 2011 een schenking in de vorm van aandelen voor een bedrag gedaan aan mij en mijn broer,
Deze schenking zou van kracht worden op het moment van overlijden

Maar op het moment van de schenking werd de volmacht voor het beheer aan mijn broer gegeven zonder dat ik dit wist

Mijn vader is in 2015 overleden en 7 dagen voor zijn overlijden heeft mijn broer alle aandelen herbelegt!
Mocht hij de aandelen die aan mij geschonken zijn zomaar herbeleggen zonder mij iets te zeggen??

Nu heeft hij alle aandelen in 2021 verkocht en het geld op een spaarrekening van moeder gezet

Moeder verblijft in een bejaardenhuis en haar pensioen is niet voldoende! Nu zou ik moeten bijleggen maar al het geld staat op haar spaarrekening dus is er toch voldoende om alles te betalen

graag u raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 21 dec 2022 21:03

Waaruit blijkt die schenking? Is die geformaliseerd? Op wiens rekening stonden die? Hoeveel staat er nu op die spaarrekening?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

marvel
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2022 21:25

De schenking werd door aangetekende brief verstuurd aan mij en zijn beleggingen met alle nummers erbij het totaal bedrag was 2x 25000 euro en nu staat er nog een totaal van 31690 euro

In mijn ogen bestaat er dus geen schenking meer,alles is gewoon weg zo

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 dec 2022 22:25

De schenking werd door aangetekende brief verstuurd aan mij
Een schenking gebeurt niet door versturen van een aangetekende brief

U moet die ook (willen) ontvangen, maar in dit geval heeft u niets gezien.

Een "schenking bij overlijden" heet erfenis ...

marvel
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2022 22:31

die schenking is bij leven gedaan


Misschien eerst alles lezen voor u reageert

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 dec 2022 22:39

"Deze schenking zou van kracht worden op het moment van overlijden"

Dan kan het geen schenking zijn want die worden niet van kracht na overlijden maar op ogenblik van de aanvaarding van de schenking.

Ik vrees dus dat de brief waarnaar u verwijst waardeloos is wegens fouten tegen vorm en inhoud.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 dec 2022 08:25

Ik vrees dus dat de brief waarnaar u verwijst waardeloos is wegens fouten tegen vorm en inhoud.
Wat, ondanks zijn attitude, mogelijk wel interessant is voor de Vraagsteller ...

Geen schenking :arrow: geen onderhoudsplicht indien deze niet gebeurd / niet aanvaard is (en zo lang moeder eigen middelen heeft)

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 22 dec 2022 12:32

die schenking is bij leven gedaan


Misschien eerst alles lezen voor u reageert
Vooraleer je denigrerend reageert : een schenking is pas een schenking als het geschonkene bewijsbaar op uw rekening staat. Fiscus checkt dit mogelijks na aangifte successie. Dit is blijkbaar niet het geval. Als die aangetekende brief in een envelop zat kan je ook niet bewijzen dat die brief echt is: dergelijke brieven worden aangetekend verstuurd zonder envelop, enkel de toegeplooide brief zodat alle stempels en stickers op de brief staan.

Zolang er geld op zijn (spaar)rekeningen staan kan daarmee het rusthuis betaald worden. Daarna beslist het ocmw mogelijks dat de kinderen moeten bijdragen.

marvel
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2022 13:23

deze brief werd inderdaad zonder envelop verstuurd, toegeplooid en dichtgeplakt met stempel en sticker


Verder blijkt nu dat het geld op de spaarrekening van mijn broer staat

Hij heeft gewoon alles in ZIJN bezit

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 22 dec 2022 18:11

Aangezien die aandelen/geld nooit op uw naam zijn gezet is er van een schenking aan u geen sprake.
Ze is er gewoonweg niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 dec 2022 23:24

deze brief werd inderdaad zonder envelop verstuurd, toegeplooid en dichtgeplakt met stempel en sticker
Dan nog is dat gewoon een aangetekende brief

Geen enkel bewijs dat u iets gekregen heeft
(wat blijkbaar ook niet gebeurd is, aangezien uw broer de aandelen herbelegd had, en u ze nooit kreeg, maar integendeel het restant op de spaarrekening van uw moeder terechtgekomen is)

Noch dat u de schenking aanvaard heeft

marvel
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jan 2023 13:22

Ok heb het begrepen,en zal helaas verdere stappen moeten ondernemen...Toen inzage vroeg in de papieren van moeder werd ik uitgescholden voor alles wat maar mogelijk is door mijn broer

Had hem op aanraden van de jurist van de gemeente gevraagd om het geld van ma op een aparte rekening voor haar te zetten met een volmacht voor hem

Maar dat had ik dus niet mogen vragen want nu zegt hij gewoon dat ik hem niet vertrouw en dat ik geen cent meer krijg
hij heeft intussen wel 80.000 euro van haar op zijn spaarrekening staan en ik zou moeten meebetalen voor de kosten van het rusthuis

Deze vlieger gaat dus niet op en ik zal er alles aan doen dat het geld wat van ma is ook voor haar gebruikt word

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jan 2023 20:31

benieuwd welke stappen u gaat ondernemen...
chaotisch verhaal met veel hiaten.
moeilijk om raad te geven.

uw vader is overleden in 2015. als erfgenaam hebt u wellicht (mee) aangifte gedaan van zijn nalatenschap. werden de bewuste beleggingen aangegeven als deel van zijn nalatenschap? op wiens naam stond de effectenrekening op het moment van overlijden? is de nalatenschap van uw vader al vereffend en verdeeld?

uw moeder is nog niet overleden. de schenking van haar is dus nog niet van kracht, volgens uw eerste paragraaf. haar beleggingen zijn dus nog van haar en worden blijkbaar bij volmacht beheerd door uw broer. als uw moeder nog bij haar verstand is, kan ze die volmacht wijzigen of aan iemand anders geven. een volmacht impliceert dat de lasthebber verslag uitbrengt bij de lastgever. misschien hebt u als kind recht op inzage.

misschien bedoelt u met "van kracht worden op moment van overlijden" dat er geschonken werd met voorbehoud van vruchtgebruik?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 jan 2023 21:16

kunnen echtgenoten "beide apart" een schenking doen, vraag ik mij nu af?
u bedoelt toch dat uw moeder aan beide zonen een bedrag heeft geschonken en dat uw vader een gelijkaardig bedrag aan beide zonen heeft geschonken?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 21 jan 2023 22:46

kunnen echtgenoten "beide apart" een schenking doen, vraag ik mij nu af?
u bedoelt toch dat uw moeder aan beide zonen een bedrag heeft geschonken en dat uw vader een gelijkaardig bedrag aan beide zonen heeft geschonken?
Ja dat kan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”