rechten en plichten van erfgenamen

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

rechten en plichten van erfgenamen

#1 , 13 dec 2022 15:08

het betreft de erfenis van een onroerend goed waar de begunstigden met drie zijn.

éen van de drie weigert alle contact en nu vier maanden later weten we nog altijd niet of de bewuste erfgenaam het attest van erfopvolging heeft ondertekend. De betrokken notaris weigert op basis van de privacy wet antwoord te geven.

Omdat de overige twee erfgenamen niet al te lang in staat zullen zijn de kosten van een eigendom te dragen zonder erin te beneficieren stel ik me de volgende vraag:

Verkopen mag niet zonder alle handtekeningen maar zouden we eventueel mogen beslissen om het goed te huur te zetten in afwachting van een goede afloop?

Iemand ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 13 dec 2022 18:06

Nee, u kan niets verhuren dat maar voor 1/3 of 2/3 van u/jullie is. Een openbare verkoop kan wel zonder toestemming van de onwillige partij.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 dec 2022 20:00

Als je zijn gegevens kent, zal je naar de vrederechter moeten stappen, eventueel om een bewindvoerder te laten aanstellen, om in zijn plaats te handelen.

Reclame

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2022 16:54

kunnen we met z'n twee overgaan tot openbare verkoop zonder tussenkomst van de Vrederechter, het te gelde gemaakt bedrag op een derde rekening zetten en de notaris de verdeling laten afhandelen. Maw Erfgenaam 3 enkel kennen in de uitbetaling van het ontvangen bedrag uit verkoop en dus zonder zijn prijs te vragen/kennen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 dec 2022 09:36

Dat denk ik niet . Wat ge je doen als na de verkoop de 3 de mede-erfgenaam zich verzet?

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 15 dec 2022 10:11

Dat denk ik niet . Wat ge je doen als na de verkoop de 3 de mede-erfgenaam zich verzet?

Trouwens, welke notaris gaat die akte verlijden (lees : die openbare verkoop regelen) ? Bij een verkoop moeten mijns inziens alle eigenaars, de volle 100% , akkoord zijn (of gerechterlijk gedwongen zijn)

iota
Berichten: 830

#7 , 15 dec 2022 14:25

Jullie kunnen dit op geen enkele manier met z'n tweeën onderling regelen, aangezien dat onroerend goed niet van jullie alleen is en die derde evenzeer eigenaar is en dezelfde rechten heeft als jullie. Maar de rechtbank kan hem wel dwingen, als hij dwars blijft liggen en niet wil meewerken.

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2022 10:59

dank voor jullie reacties. Ik zal ze zeker respecteren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”