Aangifte nalatenschap met testament

Liebeth
Topic Starter
Berichten: 12

Aangifte nalatenschap met testament

#1 , 10 dec 2022 23:21

Een nicht van mijn moeder wiens echtgenoot reeds overleden is en die geen kinderen heeft, heeft bij haar overlijden een wilsbeschikking nagelaten. Daarin duidt ze 8 personen aan die haar nalatenschap erven. Het zijn niet de personen die van haar zouden erven als er geen testament zou zijn.
Ik ben bezig met de aangifte van de nalatenschap. Op pag. 7 moet ik dus aankruisen dat de overledene een uiterste wilsbeschikking heeft gemaakt.
Maar wat vul ik in bij de vraag of de overledene erfopvolgers heeft uitgesloten? Zonder testament zouden haar nichten en neven erven. Moet ik die hier allemaal vermelden bij naam? Dan moet ik serieuze opzoekingen gaan doen, want dat zijn er redelijk veel. Of kan ik hier gewoon vermelden: "haar neven en nichten" ?
Waarom vragen ze dat eigenlijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 11 dec 2022 02:39

Met een testament moet je bij de notaris langs om een akte van erfopvolging te laten opstellen. Als het een handgeschreven testament is moet er ook een akte van registratie opgemaakt worden. Is dit al gebeurd? Zonder die papieren die de notaris moet opmaken (en je geld kosten) kan je de aangifte niet completeren. De aangifte zelf kan je idd wel degelijk zelf doen.

Heb enige tijd geleden iets gelijkaardig moeten doen: enkel de erven opgegeven (kleinkinderen van broers/zussen waaronder mijn kinderen) op basis van door notaris opgemaakte akte van erfopvolging. Bij testament is tussenkomst notaris verplicht voor akte doch de rest kan je idd zelf doen.

En naar rechtbank eerste aanleg moeten trekken voordat die klojoos van bpost de gelden wilden vrijgeven. ….. Andere banken gingen “vanzelf” na oplevering notarisakte. Alle bpost rekeningen van de nog levende “oudjes” zijn ondertussen bij leven afgesloten ….

Op successieaangifte (die k zelf gedaan heb) enkel de testementare erfgenamen vermeld met verwijzing naar door notaris opgestelde akte van eropvolging. Bij testament is tussenkomst notaris noodzakelijk omdat een (gratis akte van erfopvolging zich beperkt tot de wettelijke erfgenamen.

Liebeth
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 11 dec 2022 13:49

Dankjewel voor je reactie, maar het is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag:

Moet ik iets invullen bij de vraag op pag 7 van de aangifte ( in de rubriek wilsbeschikking) of de overledene erfopvolgers heeft uitgesloten? Zonder testament zouden haar nichten en neven erven. Moet ik die hier allemaal vermelden bij naam? Dan moet ik serieuze opzoekingen gaan doen, want dat zijn er redelijk veel.
Waarom vragen ze dat eigenlijk?

Reclame

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2022 12:57

je staat sterker als het testament geregistreerd is door een Notaris. Voor zover ik weet erven neven en nichten geen reservatoir deel zoals kinderen dat doen. Zij zijn door de wet dus niet beschermd voor onterving. Als u hen niet kent volstaat het dan niet te melden dat het om neven en nichten gaat zonder verdere details? Ik kan mij niet voorstellen dat u verplicht bent een onderzoek naar familieleden in te stellen. Het gaat per slot van rekening om een aangifte, verder niets. U wordt belast op wat u gaat krijgen. Bij de aangifteformulieren moet u kopie van het testament voegen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”