Vader paliatief, wat met uitvaartkosten?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Re: Vader paliatief, wat met uitvaartkosten?

#16 , 08 dec 2022 22:26

Beste

In praktijk handelt u met het lokale bankkantoor U kan op basis facturen vragen dat zij rechtstreeks de betaling doen van laatste kosten nutsbedrijven(electriciteit, telefoon, gas…) maar ook kosten ziekenhuis de n begrafenis. Nadat cel deze kosten betaald werden kan u vragen het saldo te verdelen. Maar sowieso is er slechts een verdeling van de overschot na betaling alle kosten.
Dank u voor deze info!
Als ik het goed begrijp kunnen de uitvaartkosten betaald worden van de spaarrekening van vader zelfs na zijn overlijden?
Mocht ik het kunnen zou ik zelf de uitvaartkosten betalen maar dat kan ik echt niet.
Inderdaad. Alle kosten die in verband staan met de nalatenschap, kunnen van de geblokkeerde rekeningen betaald worden.

U schrijft:
> Kan ik die dienst nalatenschappen telefonisch contacteren of moet dat per

In principe kan u zich telefonisch laten begeleiden, zie ook: https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... -erfonline
Ok, heel erg bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 09 dec 2022 08:31

Het zit zo; vader heeft nooit een testament opgemaakt.
Dan hoef je nergens voor naar notaris
-Vader heeft de laatste jaren nooit opleg voor de belastingen gehad. Hij kreeg altijd enkele honderd euro's teruggave.
OK
Die gaan dan normaal ook voor volgende belastingsaangifte terugkomen.

Als erfgenaam kan je normaal volgend jaar de aangifte van je vader invullen.

Kan ik die dienst nalatenschappen telefonisch contacteren of moet dat per Mail?
Hangt van bank tot bank af - vraag het eens na.
Maar als ze iets moeten betalen, zal dat normaal schriftelijk moeten gebeuren omdat ze ook "iets" moeten hebben om de betaling te verantwoorden

Doorgaans is dat gemakkelijkste / snelste via email.
Dan kan je ook (foto's van) facturen doorsturen ter betaling.


Toen mijn vader overleed, heb ik dat pas paar weken later bij bank gemeld.
Kraait geen haan naar ...
Veel handiger om zelf eerste betalingen te regelen

Ik was bewindvoerder voor mijn vader
Alle officiële papieren zijn nadien hier terechtgekomen ... en ik ben de jongste

Franciscus
Berichten: 38602

#18 , 09 dec 2022 09:52

Dat kan inderdaad maar dan moet men al op voorhand al die diensten in kennis stellen...ik heb dat ook gedaan voor een aangetrouwde nicht en vanaf ze in een ziekenhuis en daarna naar een WZC is gegaan ( alleen wonen kon niet meer) was bij de meeste diensten doorgegeven P/A mijn adres ..
Maar bij overlijden ll ouder was het de oudste.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#19 , 09 dec 2022 10:25

Begrafeniskosten zijn lasten van de nalatenschap. Die worden dus betaald met tegoeden vaan de overledene die er zijn op het moment van overlijden. De erfenis die verdeeld wordt is het bedrag , na betaling van de kosten.
Meld het overlijden ten spoedigste op de bank. De factuur van de begrafenisondernemer komt gewoonlijk vlug, en laat dat dan direct betalen door de bank. Ik raad u wel aan niets over te schrijven naar uw rekening nu.
Wat uw zuster wil is in sé niet mogelijk. Geen deel aanvaarden van de kosten maar wel alles krijgen. Dat kan niet. Zelfs, als er geen tegoeden zijn kunnen de kinderen verplicht worden om hun deel bij te dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38602

#20 , 09 dec 2022 10:36

Klopt zie mijn link naar de website notarissen.
Begrafeniskosten en laatste ziekenhuisrekeningen en zo vallen onder de wederzijdse onderhoudsverplichting tussen kinderen en ouders.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#21 , 09 dec 2022 11:39

Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Dank aan iedereen!
Ik ben intussen 'gerustgesteld' dat zus mee zal moeten betalen aan de uitvaartkosten + dat de vaste kosten nog betaald kunnen worden van de rekening van mijn vader na zijn overlijden.
Ik vrees dat het overlijden vandaag nog zal plaatsvinden.....

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#22 , 09 dec 2022 17:20

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de goede raad en voor jullie tijd. Top dat dit Juridisch Forum bestaat!
Mijn vader is deze namiddag gestorven om 16.05 uur......
Nogmaals Bedankt voor alles!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#23 , 09 dec 2022 19:28

Oprechte deelneming!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 dec 2022 10:19

Nog één vraagje als het mag?
Kan ik die dienst nalatenschappen telefonisch contacteren of moet dat per Mail?

Mijn oprechte medeleven.

Het antwoord op deze vraag is effectief afhankelijk van bank tot bank. Een tweetal jaar geleden heeft mijn moeder een aantal keer met hen contact gehad na het overlijden van mijn vader.

Ze was daar ongelooflijk over te spreken, zelfs voor tips over elke factuur die binnenkwam waar ze over twijfelde. Voordeel van een aparte dienst i.p.v. het lokale bankkantoor is dat deze specifiek alleen bezig zijn met mensen in deze moeilijk periode.

Ook alles perfect telefonisch mogelijk en zonder het gevoel zich te moeten haasten trouwens.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 dec 2022 18:41

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#26 , 10 dec 2022 20:40

Bedankt ook aan de mensen die hier hun medelijden betuigd hebben. Ik zit momenteel in een 'zwart gat'; het lijkt onwerkelijk. Nogmaals dank aan iedereen die mij goede raad gegeven heeft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”