Vader paliatief, wat met uitvaartkosten?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Vader paliatief, wat met uitvaartkosten?

#1 , 08 dec 2022 11:26

Goedemiddag beste mensen,

Aangezien ik hier in het verleden heel goede raad van jullie gekregen heb (waarvoor veel dank) richt ik mij terug tot jullie.

Ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden maar dit is de situatie:
Mijn vader is paliatief ziek. Kwestie van dagen denk/ vrees ik.

Hij is nog mijn enige ouder en ik heb al jarenlang de volmacht op zijn bankrekening aangezien ik al zijn vaste lasten betaal + zijn boodschappen doe.

Ik heb ook een oudere zus die zich al jarenlang niet meer bekommert om onze vader. Zelf heb ik ook geen contact meer met haar. Ik ben de enige die wast, strijkt, poets, de boodschappen haal, voor zijn medicatie zorgt enz.

Nu heeft die zus via via vernomen dat vader paliatief is.
Ze heeft tegen die persoon gezegd dat ze niet van plan is om tussen te komen in de uitvaart MAAR dat ze wel "recht" heeft op de helft van het spaarboekje van vader.
Vader had oorspronkelijk geen of nauwelijks geld op zijn spaarboek.
In de afgelopen jaren (sinds ik de volmacht kreeg) heb ik iedere maand een bedrag van zijn pensioen op zijn spaarboekje gestort.

Dit is geen hoog bedrag; ergens rond de 9000 euro.
Zus eist na deblokkering van de bank hiervan de helft maar weigert nog maar iets bij te dragen aan zijn uitvaart.
Is dit normaal?
Ik heb al die jaren alle zorg op mij genomen, met alle liefde maar wel gratis.
Mijn vraag; kan ik eisen dat zus tussenkomt in de uitvaartkosten?
Moet ik een advocaat of notaris raadplegen? Voor dit laatste heb ik echt geen geld!
Ik leef van een kleine invaliditeitsuitkering.
Kan iemand mij hier raad geven aub?
Alvast bedankt bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 08 dec 2022 11:35

Erfgenamen zijn wettelijk verplicht de uitvaartkosten te betalen, de zus heeft daar geen keuze in.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 08 dec 2022 11:41

Ik zou het geld van het spaarboekje overzetten naar zijn zichtrekening, en van daaruit dan de kosten van laatste ziekte en uitvaart (laten ) regelen.

Zo heeft zowel uw zuster als uzelf klare wijn, en is er geen echte reden om te gaan ruzieën.

Sterkte intussen!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 08 dec 2022 12:02

Veel sterke.
Hier eens lezen ...
Uw zus is de oudste kans is groot dat zij de papieren van Fod Financiën krijgt voor de afrekening van de erfenis. Was bij ons steeds zo alles ging naar de oudste.
U kan altijd al eens uw licht opsteken bij uw of een notaris
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... eniskosten

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2022 12:04

Ik zou het geld van het spaarboekje overzetten naar zijn zichtrekening, en van daaruit dan de kosten van laatste ziekte en uitvaart (laten ) regelen.

Zo heeft zowel uw zuster als uzelf klare wijn, en is er geen echte reden om te gaan ruzieën.

Sterkte intussen!
Wordt de rekening dan niet geblokkeerd vanaf het overlijden wanneer ik zijn spaargeld daarnaar overschrijf?
Dank u voor de sterkte; ik zit er even helemaal door.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 08 dec 2022 12:18

"Wordt de rekening dan niet geblokkeerd vanaf het overlijden wanneer ik zijn spaargeld daarnaar overschrijf? "

Ja, maar net die kosten mogen er wel uit betaald worden. Onbetwistbaar door uw zus en andere gegadigden dus .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 dec 2022 16:11

Hij is nog mijn enige ouder en ik heb al jarenlang de volmacht op zijn bankrekening aangezien ik al zijn vaste lasten betaal + zijn boodschappen doe.
Zo lang je een overlijden niet meldt bij de bank gebeurt er niets met die rekening ...

Meld je het overlijden, dan wordt de rekening geblokkeerd.
Maar kan je via een dienst nalatenschappen wel betalingen laten uitvoeren - praktische uitwerking verschilt van bank tot bank.

Ze heeft tegen die persoon gezegd dat ze niet van plan is om tussen te komen in de uitvaart MAAR dat ze wel "recht" heeft op de helft van het spaarboekje van vader.
Dat is zo tenzij jullie vader een testament opgesteld heeft dat daar van afwijkt.

Maar verdeling is wel NA aftrek van de kosten - zoals uitvaart, ziekenhuis, rusthuis, dokter, huur, nutsvoorzieningen
Enfin, NA alle kosten die nog bovenkomen.

Simpele crematie en uitvaart, niet in kerk, met beperkte koffietafel mag je rekenen rond 5 à 6000€.
Vraag om asap de rekening te krijgen :wink:


Wel opletten met dingen die lang achteraf kunnen komen:

Belastingsaanslag van vorig jaar - indien vader doorgaans belastingen moet bijbetalen.

Pensioen
(als vader overlijdt voor zijn normale pensioen-uitbetalingsdag voor die maand , dan vragen ze vanuit de RVP het laatste pensioen terug want dat gaat pas betaald zijn nà overlijden. Overlijdt hij na normale pensioendag dan gaat dat pensioen in de nalatenschap.)

Zus eist na deblokkering van de bank hiervan de helft maar weigert nog maar iets bij te dragen aan zijn uitvaart.
Voor vrijgave moeten jullie beiden akkoord zijn
Je kan dat dus ook te goeder trouw "rekken"
Dus zolang je weet dat er nog kosten gaan komen , ga je niet akkoord met verdeling :mrgreen:
Komen die kosten boven dan geef je ze aan de bank voor betaling.

Je kan dat ook vlakaf tegen de bank zeggen dat zus enkel de weinige centen wil, en niet wil bijdragen in de kosten - dan weten ze daar ook hoe laat het is .

Moet ik een advocaat of notaris raadplegen?
Notaris moet enkel indien vader een testament heeft opgemaakt.
Anders kan je een akte van erfopvolging krijgen bij MinFin

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ng-krijgen


Aangifte van de nalatenschap mag je zelf afhandelen.
Als vader weinig bezit is dat snel ingevuld
Vraag dat maar als het zo ver is.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 08 dec 2022 17:40

Vader huurt?
Opletten dan moet huur ook opgezegd worden en er is een verschil tussen huurcontract van voor 2019 = federale materie en na 2019 is gewestelijke (Vlaamse) materie .
Hier alvast de Vlaamse regeling
https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

Als u zaken uit appartement meeneemt wil dat in principe zeggen dat u de erfenis aanvaard.
Heeft uw zuster een sleutel?
Wat emotionele waarde heeft kan best op voorhand door uw vader aan u worden gegeven (geen financiële waarde)

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 dec 2022 20:14

Veel sterke.
Hier eens lezen ...
Uw zus is de oudste kans is groot dat zij de papieren van Fod Financiën krijgt voor de afrekening van de erfenis. Was bij ons steeds zo alles ging naar de oudste.
U kan altijd al eens uw licht opsteken bij uw of een notaris
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... eniskosten
Sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb de hele namiddag tot vanavond in het ziekenhuis doorgebracht want op de Paliatieve afdeling gelden er geen bezoekuren.
Franciscus; dat wist ik helemaal niet dat zij als oudste de FOD-papieren gaat krijgen.
Dank u wel om me dat te laten weten.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 dec 2022 20:15

"Wordt de rekening dan niet geblokkeerd vanaf het overlijden wanneer ik zijn spaargeld daarnaar overschrijf? "

Ja, maar net die kosten mogen er wel uit betaald worden. Onbetwistbaar door uw zus en andere gegadigden dus .
Ah, ook dit wist ik niet. Ik ben echt een leek op dit gebied. Dank je wel!

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 dec 2022 20:30

Hij is nog mijn enige ouder en ik heb al jarenlang de volmacht op zijn bankrekening aangezien ik al zijn vaste lasten betaal + zijn boodschappen doe.
Zo lang je een overlijden niet meldt bij de bank gebeurt er niets met die rekening ...

Meld je het overlijden, dan wordt de rekening geblokkeerd.
Maar kan je via een dienst nalatenschappen wel betalingen laten uitvoeren - praktische uitwerking verschilt van bank tot bank.

Ze heeft tegen die persoon gezegd dat ze niet van plan is om tussen te komen in de uitvaart MAAR dat ze wel "recht" heeft op de helft van het spaarboekje van vader.
Dat is zo tenzij jullie vader een testament opgesteld heeft dat daar van afwijkt.

Maar verdeling is wel NA aftrek van de kosten - zoals uitvaart, ziekenhuis, rusthuis, dokter, huur, nutsvoorzieningen
Enfin, NA alle kosten die nog bovenkomen.

Simpele crematie en uitvaart, niet in kerk, met beperkte koffietafel mag je rekenen rond 5 à 6000€.
Vraag om asap de rekening te krijgen :wink:


Wel opletten met dingen die lang achteraf kunnen komen:

Belastingsaanslag van vorig jaar - indien vader doorgaans belastingen moet bijbetalen.

Pensioen
(als vader overlijdt voor zijn normale pensioen-uitbetalingsdag voor die maand , dan vragen ze vanuit de RVP het laatste pensioen terug want dat gaat pas betaald zijn nà overlijden. Overlijdt hij na normale pensioendag dan gaat dat pensioen in de nalatenschap.)

Zus eist na deblokkering van de bank hiervan de helft maar weigert nog maar iets bij te dragen aan zijn uitvaart.
Voor vrijgave moeten jullie beiden akkoord zijn
Je kan dat dus ook te goeder trouw "rekken"
Dus zolang je weet dat er nog kosten gaan komen , ga je niet akkoord met verdeling :mrgreen:
Komen die kosten boven dan geef je ze aan de bank voor betaling.

Je kan dat ook vlakaf tegen de bank zeggen dat zus enkel de weinige centen wil, en niet wil bijdragen in de kosten - dan weten ze daar ook hoe laat het is .

Moet ik een advocaat of notaris raadplegen?
Notaris moet enkel indien vader een testament heeft opgemaakt.
Anders kan je een akte van erfopvolging krijgen bij MinFin

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ng-krijgen


Aangifte van de nalatenschap mag je zelf afhandelen.
Als vader weinig bezit is dat snel ingevuld
Vraag dat maar als het zo ver is.
Dank je wel voor de antwoorden.
Het zit zo; vader heeft nooit een testament opgemaakt.
- Hij had zo goed als niks gespaard totdat ik elke maand een bedrag overmaakte van zijn pensioentje naar zijn spaarrekening. Dit vanaf hij mij de volmacht daarvoor gegeven heeft (hij is toen nog 'in persoon' met mij naar de bank daarvoor geweest en de volmachtpapieren getekend).
-Kwestie tijdstip van overlijden ben ik wel op de hoogte dat zijn pensioen mss teruggestort moet worden.
-Vader heeft de laatste jaren nooit opleg voor de belastingen gehad. Hij kreeg altijd enkele honderd euro's teruggave.

Nog één vraagje als het mag?
Kan ik die dienst nalatenschappen telefonisch contacteren of moet dat per Mail?

Ik ben u echt heel dankbaar; met deze goede raad kan ik heel veel!
Laatst gewijzigd door Moemoe64 op 08 dec 2022 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 dec 2022 20:37

Vader huurt?
Opletten dan moet huur ook opgezegd worden en er is een verschil tussen huurcontract van voor 2019 = federale materie en na 2019 is gewestelijke (Vlaamse) materie .
Hier alvast de Vlaamse regeling
https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

Als u zaken uit appartement meeneemt wil dat in principe zeggen dat u de erfenis aanvaard.
Heeft uw zuster een sleutel?
Wat emotionele waarde heeft kan best op voorhand door uw vader aan u worden gegeven (geen financiële waarde)
Dank u wel voor uw reactie.
Mijn vader huurt ja. Het is te zeggen dat hij in een seniorenflatje woont dat grenst aan het rusthuis.
Verder heb ik zeker niet de intentie om zaken uit zijn flatje mee te nemen.
Hij heeft mij vandaag wel gezegd dat hij graag wil dat ik zijn barometer (jaren '20 en nog van ZIJN ouders) en zijn en moeder's trouwringen moet meenemen. Hij zei echt het woord MOET.
Nu; ik durf dat niet.
Achteraf gaat zus mij mss aanklagen daarvoor en dat riskeer ik niet.
En neen, ze heeft geen sleutel van de bejaardenflat.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#13 , 08 dec 2022 21:16

Beste

In praktijk handelt u met het lokale bankkantoor U kan op basis facturen vragen dat zij rechtstreeks de betaling doen van laatste kosten nutsbedrijven(electriciteit, telefoon, gas…) maar ook kosten ziekenhuis de n begrafenis. Nadat cel deze kosten betaald werden kan u vragen het saldo te verdelen. Maar sowieso is er slechts een verdeling van de overschot na betaling alle kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 dec 2022 21:39

Beste

In praktijk handelt u met het lokale bankkantoor U kan op basis facturen vragen dat zij rechtstreeks de betaling doen van laatste kosten nutsbedrijven(electriciteit, telefoon, gas…) maar ook kosten ziekenhuis de n begrafenis. Nadat cel deze kosten betaald werden kan u vragen het saldo te verdelen. Maar sowieso is er slechts een verdeling van de overschot na betaling alle kosten.
Dank u voor deze info!
Als ik het goed begrijp kunnen de uitvaartkosten betaald worden van de spaarrekening van vader zelfs na zijn overlijden?
Mocht ik het kunnen zou ik zelf de uitvaartkosten betalen maar dat kan ik echt niet.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 dec 2022 21:54

Beste

In praktijk handelt u met het lokale bankkantoor U kan op basis facturen vragen dat zij rechtstreeks de betaling doen van laatste kosten nutsbedrijven(electriciteit, telefoon, gas…) maar ook kosten ziekenhuis de n begrafenis. Nadat cel deze kosten betaald werden kan u vragen het saldo te verdelen. Maar sowieso is er slechts een verdeling van de overschot na betaling alle kosten.
Dank u voor deze info!
Als ik het goed begrijp kunnen de uitvaartkosten betaald worden van de spaarrekening van vader zelfs na zijn overlijden?
Mocht ik het kunnen zou ik zelf de uitvaartkosten betalen maar dat kan ik echt niet.
Inderdaad. Alle kosten die in verband staan met de nalatenschap, kunnen van de geblokkeerde rekeningen betaald worden.

U schrijft:
> Kan ik die dienst nalatenschappen telefonisch contacteren of moet dat per

In principe kan u zich telefonisch laten begeleiden, zie ook: https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... -erfonline
.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”