plots duikt er een adoptiedochter boven water

muizeken77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

plots duikt er een adoptiedochter boven water

#1 , 28 nov 2022 12:30

Hallo iedereen, ik heb een ietwat ingewikkelde kwestie. Maar goed, ik kan het maar proberen.
De ex-partner van mijn moeder is in maart 2021 overleden en zij stond als enige in zijn testament.
Bij de notaris heeft zij vermeld dat haar ex-partner een adoptie dochter had. De klerk van de notaris heeft haar opgezocht en beweerde dat zij niet gevonden kon worden dus dat mijn moeder zich daar geen zorgen moest over maken.
Mijn moeder heeft buiten de begrafenis kosten ook alle medische kosten betaald (enorm veel) alsook een schuld dat haar ex-partner nog bij een bank had.
Wij hebben ook op een paar dagen tijd zijn appartement moeten leegmaken en kuisen.
Uiteindelijk heeft mijn moeder nog een som geërfd.
Nu meer dan 1,5 jaar na het overlijden, krijgt mijn moeder plots een mail met de vraag om haar erfenis te delen met de adoptie dochter.....
Zij is dus te weten gekomen dat haar adoptie vader is overleden (wij hebben haar in 20 jaar nooit gezien.....).
Nu is de vraag of zij inderdaad recht heeft op een deel van de erfenis en of zij ook moet opdraaien voor alle kosten die mijn moeder (die wettelijk geen band had met de overledene) heeft gehad.
Hartelijk dank voor de hulp/tips!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 nov 2022 13:07

Wel, wel......een mail...en wat stond er in de akte van erfopvolging?
Was die adoptie erkend? Wat voor adoptie zou het dan wel zijn?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 nov 2022 13:29

Mijn moeder heeft buiten de begrafenis kosten ook alle medische kosten betaald (enorm veel) alsook een schuld dat haar ex-partner nog bij een bank had.

Uiteindelijk heeft mijn moeder nog een som geërfd.
"Nog een som geërfd"
Is dat overschot nadat ze alle kosten en schulden betaald had met geld uit de nalatenschap van haar partner :?:
Of heeft ze zelf (een deel van) die kosten / schulden betaald :?:

Als je moeder er financieel aan toegelegd heeft, is dat goed nieuws:
De adoptiedochter kan dan beginnen terugbetalen :mrgreen:

Nu meer dan 1,5 jaar na het overlijden, krijgt mijn moeder plots een mail met de vraag om haar erfenis te delen met de adoptie dochter.....
Zij is dus te weten gekomen dat haar adoptie vader is overleden (wij hebben haar in 20 jaar nooit gezien.....).
Stap 1:
Nagaan of dit inderdaad dé geadopteerde dochter is

Nu is de vraag of zij inderdaad recht heeft op een deel van de erfenis en of zij ook moet opdraaien voor alle kosten die mijn moeder (die wettelijk geen band had met de overledene) heeft gehad.
Als adoptiedochter heeft ze normaal recht op het reservataire deel van de nalatenschap (50 %)

Maar daar komen ook (50 % van) alle kosten en schulden bij ...
Dus best de rekeningen, overschrijvingen, andere betalingsbewijzen daarvan opzoeken.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 29 nov 2022 12:23

Als de adoptie officieel was dan zou dit moeten aangegeven zijn in attest/akte van erfopvolging. Als t niet officieel is kan je t negeren als je wil.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 29 nov 2022 12:51

Maar als het allemaal klopt, lijkt 50/50 erfenis 50/50 kosten mij een correcte verdeling.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 nov 2022 13:29

Enkel de akte/attest van nalatenschap kan uitsluitsel geven.
Moeder van TS zou nooit uitbetaling van erfenis gekregen hebben van de bank indien er een dochter in het spel was.
Bank vraagt altijd het attest/akte van erfopvolging.
Er klopt dus zeer duidelijk iets niet in dit verhaal.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”