Vraag over erfenis van moeder

34Dari
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vraag over erfenis van moeder

#1 , 24 nov 2022 13:13

De ouders van mijn moeder zijn in 1982 overleden waardoor mijn moeder het huis heeft geërfd.
Mijn ouders hebben een huwelijkscontact met verblijfsbeding waardoor na overlijden van één van de partners alle eigendommen naar de langst levende gaan. Dit contract werd afgesloten in 1981.
Mijn moeder is overleden in 2017 waardoor alle roerend en onroerend goed (door het verblijfsbeding) aan mijn vader werden toegewezen.
Ikzelf, (ben enige zoon) kreeg een erfenis van 150 /2 = 75 € in naakte eigendom te wijten aan de persoonlijke eigendommen van mijn moeder.
Daartegenover (werd door de notaris niet vermeld) bleek omdat ik dit bedrag had aanvaard dat ik hierdoor ook opdraaide voor 50% van de schulden, namelijk de begrafenis en de hospitalisatiekosten.
Dit was in totaal
Voor de begrafenis 6152 € (forfait)
Hospitalisatiekosten +/- 1000 €
Totaal 7152 € - 150 € van de erfenis = 7002 € /2 = 3501 € voor mijn rekening. De andere helft was voor rekening van mijn vader.
Na lang praten met mijn vader via de notaris heeft hij ook mijn deel van de schulden voor zijn rekening genomen.
Ik heb enkele vragen ivm bovenvermelde:
1) Mijn moeder had persoonlijke eigendommen twv enkele duizenden euro's (juwelen enz... +/- 3000 €)
2) Over de woning (die in 1995 werd verkocht) die mijn moeder had geërfd van haar ouders werd niet gesproken.
Ik heb begrip dat mijn vader recht heeft op het grootste deel door het verblijfsbeding, maar wat met het grote verschil tussen vermeld bedrag persoonlijke eigendommen van mijn moeder in de overlijdensakte en de werkelijkheid en het huis dat mijn moeder geërfd had van haar ouders ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding