Hoe lang duurt het tot de verdeling?

Diegis0n
Topic Starter

Hoe lang duurt het tot de verdeling?

#1 , 10 mei 2009 02:12

Hallo

De situatie: grootvader is overleden in 10/08. Mij is uitgelegd geweest dat de notaris binnen de 7 maanden de zaak rond moest hebben.

Vorige week werden de inventaris en aangifte van de nalatenschap ondertekend. Het betreft 2 eigendommen, een banksaldo en inboedel. Het onroerend goed wordt openbaar verkocht en het geheel procentuëel verdeeld.

Nu is mijn vraag: op hoe lang moet ik rekenen voor de verdeling voldaan is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 10 mei 2009 19:33

In oktober 2008 overleden? Jullie hebben sowieso al een boete aan jullie been wegens laattijdig indien van de aangifte SR.

De verdeling kan pas gebeuren indien de successierechten zijn betaald + de boete. Wanneer de notaris deze ontvangen heeft, kan hij pas tot vereffening-verdeling overgaan.

Het te koop stellen van een onroerend goed neemt ook enkele maanden in beslag: adverteren, openbare verkoop zelf, het verlijden van de verkoopakte.

Als de vereffening-verdeling afgerond is binnen het burgerlijk jaar 2009, dan mag je heel blij zijn.

Diegis0n
Topic Starter

#3 , 10 mei 2009 23:22

Thx Creatief :)

Datum van overlijden: 29/10, we zijn nog binnen de 7 maanden, geen boete toch?

Wilt het zeggen dat het beschikbaar geld pas verdeeld wordt als de eigendommen verkocht zijn? (Wat inderdaad maanden duurt) En de successierechten worden toch gewoon afgetrokken van de erfenis hoop ik?

Reclame

Creatief

#4 , 11 mei 2009 08:29

De aangifte voor S.R. moeten binnen de 5 maanden ondertekend binnengeleverd worden, te rekenen vanaf de dag van het overlijden. Wordt deze termijn overschreven, dan krijg je een boete.

De vereffening-verdeling kan slects gebeuren na het betalen van de SR en in jullie geval na de verkoop van het onroerend goed (bij het verlijden van de verkoopakte).

De successierechten worden inderdaad afgetrokken van het actief van de nalatenschap.

Diegis0n
Topic Starter

#5 , 11 mei 2009 09:18

Hmm dat vormt nu wel een probleem als het nog zo lang kan duren. Bedankt voor de info!

Is er geen enkele manier om al iets los te krijgen?
Ik ging namelijk een voorschot ontvangen op erfenis om een zaak op te starten, spijtig genoeg hebben we geen tijd gehad om het af te ronden.

Als het nog tot 2010 kan duren ben ik er dus niet mee gediend ... misschien dat een lening bij de bank mogelijk is met bewijs van de erfenis als waarborg oid? Ik weet het niet ...

Creatief

#6 , 11 mei 2009 12:35

Als er een banksaldo is, dan kan je misschien vragen om je deel vooraf te krijgen. Toch zal de notaris een saldo blijven reserveren om de SR te betalen.

Om je deel vooraf te kunnen afnemen moet je op de goodwill van de andere erfgenamen kunnen rekenen.

Diegis0n
Topic Starter

#7 , 11 mei 2009 12:48

Er is een banksaldo aanwezig, en het benodigd budget past ruim 5 keer in mijn deel, geen probleem voor de SR dus.

Maar als 1 van de erfgenamen niet akkoord is kan het dus niet ... dat vormt weer een probleem: we zijn niet beste vrienden.

Nogmaals bedankt voor de info Creatief :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”