erfenis geldsom

bgeeroms
Topic Starter
Berichten: 40

erfenis geldsom

#1 , 22 nov 2022 18:08

Bij het overlijden van mijn vader werd de ouderlijke woning, die reeds op naam van mijn broer, mijn zus en mijzelf stond, verkocht en de opbrengst werd, met toestemming van mijn moeder die haar vruchtgebruik afstond, onder ons verdeeld. Ook werd het deel van mijn vader onder ons drieën verdeeld.
Ik ben gehuwd met gemeenschap van goederen. Kan mijn echtgenote, bij een eventuele echtscheiding, aanspraak maken op een deel van deze geldsom of blijft dit van mij aangezien het over een erfenis gaat ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 nov 2022 18:15

Het wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u was voor je trouwde en erfenissen blijft van u. Je “moet” die erfenis wel op uw eigen aparte rekening plaatsen. Als ze op een gemeenschappelijke rekening terechtkomt wordt ze “vermengd” met het gemeenschappelijke vermogen

bgeeroms
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 22 nov 2022 20:57

Dank voor het klare antwoord.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”