openmaken deur woning overledene

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

openmaken deur woning overledene

#1 , 18 nov 2022 11:20

Mijn vader overleed enkele maanden geleden in het Ziekenhuis.
Nu enkele maanden later in de afwikkeling van een erfenis kom ik erachter dat ik zomaar niet binnen kan in zijn appartement.
De mede eigenaars doen er het zwijgen over of ze ondertussen binnen zijn geweest en een nieuw slot steken stuit op verzet volgens een eerste vraag aan de politie.

1. het ziekenhuis laat me weten niet te weten wie zijn bezittingen heeft meegenomen. Is dit normaal?

2. Welke stappen kan ik zelf ondernemen om zo snel mogelijk binnen te kunnen.

3. aan welke boete kan ik me verwachten als ik ter plaatse ga met een slotenmaker?

Iemand ervaring mee?

Vast bedankt voor reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 18 nov 2022 11:25

Wie zijn mede-eigenaars van het appartement van uw vader? Zijn dat ook erfgerechtigde familieleden? Indien het geen erfgerechtigde personen zijn, zijn ze uiteraard gedeeltelijk eigenaar van het pand, maar ze hebben niets vandoen met de roerende goederen die in hetr pand aanwezig zijn. Strikt genomen mogen zij dan absoluut de woning niet binnentreden, maar u wel. U bent rechtstreekse erfenaam. Indien u beiden erfgerechtigd bent zal u toch samen naar binnen moeten kunnen om de inventaris op te kunnen maken.

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2022 13:39

Wie zijn mede-eigenaars van het appartement van uw vader? Zijn dat ook erfgerechtigde familieleden? Indien het geen erfgerechtigde personen zijn, zijn ze uiteraard gedeeltelijk eigenaar van het pand, maar ze hebben niets vandoen met de roerende goederen die in hetr pand aanwezig zijn. Strikt genomen mogen zij dan absoluut de woning niet binnentreden, maar u wel. U bent rechtstreekse erfenaam. Indien u beiden erfgerechtigd bent zal u toch samen naar binnen moeten kunnen om de inventaris op te kunnen maken.

Dank voor uw reactie
De mede eigenaars zijn mijn broer en zus waar ik de laatste jaren nauwelijks contact mee had. Enkel op begrafenissen. Mijn bezorgdheid gaat idd uit naar de inboedel, gesteld dat die er nog zou zijn en de praktische kant van de zaak.
Ik ben eveneens in afwachting van de reaktie van de notaris waar ik de "sleutel" vraag al enkele keren gesteld heb. Nu drie maanden later en wetende dat ik volgende week aangifte moet doen, begint de tijd te dringen en zoek ik dus naar een oplossing. Het gemakkelijkst zou via een slotenmaker zijn maar hier stuit ik op wetgeving. Echter als geen van de drie over een sleutel zou beschikken vraag ik me dan toch wel af hoe ik voor volgende week in het appartement kan....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 nov 2022 13:43

Normaal moet er in een ziekenhuis of een WZC een document (inventaris) afgetekend worden door zowel het personeelslid die aanwezig is als de persoon die de goederen in ontvangst neemt en dit met naam en gegevens Eid.

Een erfgenaam die de erfenis aanvaard mag binnen .
Waarom uw notaris niet reageert en u die eenvoudige info niet geeft weet ik uiteraard niet.

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2022 14:58

Beste Franciscus,
Zo voel ik het ook als juist aan. Ik heb vandaag gebeld met het Ziekenhuis en daar blijkt dat dat niet gebeurd is tenzij natuurlijk het personeelslid in kwestie aan de telefoon me met een kluitje in het riet stuurt om van me af te zijn en het zelf niet weet.

Van bij aanvang in het Notaris dossier heb ik ernaar gevraagd. Mijn inziens is er echt geen reden om me deze sleutel te ontzeggen. Ben inmiddels drie maanden bezig met al deze onderwerpen die naar de uiteindelijke erfenis moeten leiden. Eerst vernam ik van eertelijnshulp op de Rechtbank dat het via de Syndicus moet, dan van de Syndicus dat hij enkel de inkom van het gebouw beheert en dus alleen daar een sleutel van mag geven. Echter om het appartement binnen te kunnen moet er nog iets anders. Het loopt echt niet zo vanzelf als je zou mogen verwachten. Ik wacht nu een laatste reactie van de Notaris af (maandag) en dan zal het denk ik via Justitie moeten tenzij ik het ervoor over zou hebben het risico te lopen gezien te worden als een inbreker...

nb ik heb de akte van erfenisopvolging getekend. Deze moet ten laatste ondertekend worden door alle erfgenamen voor 8/12 uiterste datum van aangifte.
Omdat ik kies voor een niet bindende aangifte is het voor mij belangrijk te weten in welke staat het app zich heden bevindt.
En wil ik dus binnen kunnen, ook om de brievenbus te checken.

gr.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 nov 2022 19:29

Opletten het openen van de deur zonder dat u effectief een erfgenaam bent kan al problemen geven (diefstal - ontdragen van goederen - misbruik van vertrouwen enz enz )
Tevens wordt het stellen van die handeling aanzien als het aanvaarden van de erfenis met alle gevolgen van dien.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 nov 2022 13:42

De inventaris van de nalatenschap moet door de erfgenamen gezamenlijk opgemaakt worden, eventueel met notaris.

"De notaris" werkt duidelijk voor de andere partijen - en niet voor u ...
Gokje: werd door de andere partijen gekozen en aangesteld ?
U hoefde daar niet in mee te gaan
Maar nu is het daar wat laat voor zo te horen


Als de andere partijen geen erkend schatter (bindende waardeschatting) hebben aangesteld, kan u dat ook zelf doen.
Die schatting is dan (voor iedereen) bindend

Als u door de andere erfgenamen aktief weggehouden werd bij opstellen vd inventaris, en dus geen idee van de waarde hebt noch van de roerende, noch van de onroerende goederen, kan u dat ook op uw eigen aangifte vermelden.

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2022 10:54

de notaris heeft me idd voorgesteld te laten schatten door belastinginspecteur voor bindend. Ik had voor mezelf besloten hier niet in mee te gaan omdat zeven jaar geleden het deel van mijn moeder al verleden werd en ik de opgegeven cijfers dus als uitgangspunt neem voor een niet bindende schatting die ik dus zelf indien. Maw ik kies ervoor boete te betalen achteraf, evenwel een spontane aangifte van zodra verkoop. Op deze manier tracht ik de kosten beheersbaar voor mezelf te houden. De sleutel heb ik nog steeds niet. Evenwel heeft één van de andere erfgenamen me ondertussen bericht er over één te beschikken en deze af te leveren bij de notaris wat nog niet gebeurd is. Nog één erfgenaam moet tekenen en dan zal de akte geregistreerd worden. Kan ik dan via deze door alle partijen ondertekende aangifte iets ondernemen om de sleutel af te dwingen?

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 dec 2022 11:05

de originele sleutel is gelukkig terechtgekomen via een andere erfgenaam en met tussenkomst van de notaris aan mij bezorgd. Hier moest ik een formuliertje voor ontvangst tekenen.

Iedereen bedankt voor reactie.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 20 dec 2022 15:04

En was appartement nog bemeubeld en zo of volledig leeg?
Wie is eigenaar van appartement of huurappartement?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”