Schenking van onroerend goed in schijven (salamitechniek)

POES3
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schenking van onroerend goed in schijven (salamitechniek)

#1 , 16 nov 2022 16:40

Hallo,

Ik heb als alleenstaande zonder kinderen een schenking gedaan van een deel (2/5) van mijn onroerend goed (woning) aan mijn eveneens alleenstaande zus zonder kinderen.
Bij toepassing van de 'salamitechniek' moet ik best 3 jaar wachten om het andere deel (3/5) van mijn woning te schenken aan mijn zus.

Moet ik alsdan na de betaling van de schenkbelasting op die tweede (deel)schenking nog 3 jaar trachten in leven te blijven om mijn zus de erfbelasting op mijn volledige woning te besparen of is bij de betaling van die tweede (deel)schenking de kous af?
Graag uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 16 nov 2022 21:34

Is bij de tweede schenking de volledige woning geschonken? (Aangezien u nu slechts 2/5e hebt geschonken) En bezit u nog andere onroerende goederen?

POES3
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2022 09:37

Ja en neen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 nov 2022 20:25

Bij schenking van onroerend goed - altijd via notaris - dient er telkens registratiebelasting betaald te worden. Er is dan ook voldaan aan alle fiscale verplichtingen. Daarna nog 3 jaar leven is niet nodig, maar ik wens het je wel toe.
Opletten met het vruchtgebruik, als je zelf wil blijven wonen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”