Vruchtgebruik woning overlijden

Estella
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik woning overlijden

#1 , 15 nov 2022 13:00

Mijn vriend ging binnen 2 dagen de akte ondertekenen van een woning dat reeds volledig werd betaald. Ik werd als vruchtgebruiker in de akte vermeld mocht hij eerder te komen overlijden. Het noodlot sloeg echter toe en hij overleed twee dagen voordat de akte ging verlijden. Wat gebeurt er nu. Hij heeft een dochter als erfgenaam. Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 nov 2022 14:03

Indien er geen testament is dan erft zijn dochter alles.
Zij komt dan ook in zijn plaats voor het ondertekenen van de aankoopakte van het huis en wordt zo de enige eigenaar in volle eigendom. Dat zal ook blijken uit de akte/attest van erfopvolging.

belangrijk: ik ga ervan uit dat uw vriend het huis alleen heeft gekocht want dat is niet duidelijk in uw vraag
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 15 nov 2022 15:48

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... samenwonen

Wie erft wat bij wettelijk samenwonen?
Sinds de erfwet van 2007 heeft ook een wettelijk samenwonende erfrecht: hij/zij erft automatisch van de partner zonder dat een testament nodig is. Dit erfrecht is wel beperkter dan tussen echtgenoten: een wettelijk samenwonende partner erft enkel het vruchtgebruik op de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad.

Feitelijk samenwonenden en niet opgenomen in huurcontract tussen partijen geen rechten enkel bezetting ten bede en kan dan vrijwillig of via vrederechter worden stopgezet.

Dochter minderjarig dan heeft de nog levende ouder het volle ouderschap en treedt ook op als bewindvoerder - vb verkoop woning zal gezien minderjarige ook via vrederechter moeten gebeuren.
Indien gaan andere ouder zal er een bewindvoerder via rechtbank worden aangesteld kan familielid zijn - kan uzelf zijn of iemand anders (advocaat)

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 nov 2022 16:19

Opdat er sprake kan zijn van gezinswoning moet men er eigenaar van zijn én er wonen.
Deze voorwaarden lijken hier niet vervuld te zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”