aangifte nalateschap

pds
Topic Starter

aangifte nalateschap

#1 , 08 mei 2009 14:31

Beste,

Als zoon uit een vorig huwelijk vraag ik via mijn notaris inkorting .( HK met keuzebeding ,stiefouder opteert volle eigendom op alle onroerende en roerende goederen)

De instrumenterende notaris heeft nu 6mnd na overlijden nog steeds aangifte niet opgemaakt noch heeft hij uitstel gevraagd. Mijn notaris zegt dat dit de taak is van de instrumenterende .

Bij elk onderhoud tussen de beide notarissen blijft de instrumenterende steeds vragen de inkorting niet te doen ,dit omdat zijn client (mijn stiefouder dus ) dat emotioneel niet zal kunnen verwerken.

Ik meen toch te bregrijpen dat de inkorting mij niet kan geweigerd worden ?
Hoe lang kan de instrumenterende deze zaak blijven uitstellen ? Ik veronderstel dat er uiteindelijk wel boetes staan op te late aangifte en bovendien nalatigheidsintresten zullen geind worden.?

Of is het de bedoeling van de instrumenterende de zaak zodanig te rekken dat er , na aftrek van alle onkosten , er nog weing zal overblijven van mijn 1/6 erfdeel?

pds

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 mei 2009 20:35

U verwart de burgerlijke kant van de zaak met de fiscale kant.

Als U de inkorting vraagt (ik dacht dat dat bij de rechtbank moest gebeuren ), dan vervalt voor U de erfenis rekening houdend met die inkorting. NIETS belet U dan ook de aangifte in te dienen: een aangifte is een individuele plicht. U vermeldt het huwelijkscontract, haar/zijn keuze en uw inkorting en doet aangifte voor uw deel.

Om uitstel te vragen is het nu te laat.

Uw boete per maand: 12,50 eur.

pds
Topic Starter

#3 , 09 mei 2009 22:36

Beste Dino,

Dank voor je duidelijk antwoord.

Ik begrijp dan niet waarom mijn notaris wacht om de aangifte in te vullen .
We hebben nog geen zicht op alle tegoeden ed (zoals eerder topic onder HK )Misschien is dat de reden .
Ik zal dit a.s maandag opnemen met mijn notaris .

mvg,
p

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”