recht op erfenis grootouders na overlijden vader

gina_peter
Topic Starter

recht op erfenis grootouders na overlijden vader

#1 , 08 mei 2009 13:49

ik zit met een vraagje en denk wel dat ik hier een antwoord zal vinden,
mijn vader is vorig jaar overleden , door schulden heb ik zijn erfenis moeten verwerpen, maar nu vraag ik me toch wel af of het waar is wat de broer van mijn vader zegt (ze waren met twee dus, hij en zijn broer), hij beweerd dat als hun ouders komen te sterven ik hier dus niets ga aan hebben want dat alles nu naar hem gaat gaan nu mijn vader gestorven is en hij beweerd zelf dat mijn vader afstand gedaan heeft voor zijn dood van zijn deel van de erfenis van hun ouders, mijn vader heeft me daar echter nooit iets van gezegt en ik dacht dat men zich niet kon laten onterven van iemand die nog leeft,of ben ik daar mis in
mijn grootouders hun geld enz word beheerd door mijn nonkel omdat ze allebei dement zijn , hij heeft al een deel van hun geld zelf op zijn naam staan , daar heb ik dus inderdaad niets van , maar ze hebben een eigen woning en als deze zou verkocht worden zou het wel om een pak geld gaan waar ik dan eventueel ga naast grijpen.
alvast bedankt voor jullie hulp en nog een fijn weekend :lol:
kan dit allemaal zomaar ? het zijn toch ook mijn grootouders ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njits

#2 , 08 mei 2009 16:05

Zo lang er geen problemen zijn kan jouw oom over de gelden beheren van jouw grootouders. Als je dit echter niet langer wil, kan je dit oplossen door een bewindvoerder aan te stellen. De procedure hiervoor moet je inleiden bij het vredegerecht waar jouw grootouders verblijven (de plaats van het rusthuis indien van toepassing). Het verzoek moet in tweevoud worden opgesteld: 1 voor de man, 1 voor de vrouw. Bij elk van de verzoekschriften moet ook een medisch attest bij waarin staat dat de persoon niet langer in staat is zijn of haar geld te beheren. Er word dan een bewindvoerder aangesteld (jij, de oom, iemand anders in of buiten de familie) die de bankzaken regelt.

Die oom kan niet zomaar geld beginnen overzetten. Als je kan aantonen dat de grootouders hier verlies onder lijden nu ze nog leven, kan je hier tegen in gaan bij het vredegerecht. Deze procedure ken ik echter niet.

Volgens mij is het ook zo dat als jij de erfenis van jouw vader verwerpt, dat je dan niet van jouw grootvader zal erven als hij komt te sterven. In dat opzicht heeft jouw oom gelijk.

wolf2

#3 , 08 mei 2009 20:45

Men kan geen afstand doen van een erfenis die nog niet opengevallen is.

Men kan perfect erven bij plaatsvervulling van diegene wiens erfenis men heeft verworpen.

Helemaal niet akkoord dus met:

"Volgens mij is het ook zo dat als jij de erfenis van jouw vader verwerpt, dat je dan niet van jouw grootvader zal erven als hij komt te sterven. In dat opzicht heeft jouw oom gelijk."

Reclame

Creatief

#4 , 08 mei 2009 22:56

Ik raad je ten stelligste aan via het vredegerecht een advocaat-bewindvoerder te laten aanstellen. Je grootouders moeten dan wel écht dement zijn verklaard door hun huisarts.

Om je de omweg te besparen moet je op het gemeentehuis eerst een bewijs van akte van woonst gaan afhalen voor je grootouders. Neem bij voorkeur ook de overlijdensakte mee van je vader zodat je kan aantonen dat jij plaatsvervullend bent. Tegen een paar cent heb je zo een bewijs.

Tweede stap: ga naar het vredegerecht en vraag om een kopie te mogen ontvangen "Omstandige geneeskundige verklaring). Dit krijg je gratis. Dit attest laat je invullen door de huisarts.

Met dit attest van de huisarts (indien de huisarts je grootoudes dement verklaart!) ga je terug naar het vredegerecht en je vraagt dan om een verzoekschrift (Rechtspleging inzake bescherming van de goederen van onbekwame personen). Dit document vul je nauwkeurig in.

Vanaf het ogenblik dat het vredegerecht zowel het ingevuld medisch attest ontvangen heeft en attest (bescherming...) schiet het vredegerecht in actie. Indien je grootouders zich niet meer kunnen verplaatsen, verplaatst de vrederechte zich naar je grootouders toe. Hij stelt enkele eenvoudige vragen. Indien je grootouders daarop geen antwoord kunnen geven, worden ze volledig dement verklaard.

Je zorgt dat je aanwezig bent als je een uitnodiging krijgt van het vredegerecht. Je kan ook aanhalen dat je je nonkel voor geen cent betrouwt. Aan de vrederechter doe je het gehele verhaal over je nonkel, zijn volmacht, het vermoedelijk ontnemen van gelden. Indien de vrederechter aanvoelt dat er wantrouwen is tussen enkele partijen stelt hij meestal onmiddellijk een onafhankelijke advocaat-bewindvoerder aan. Wanneer je grootouders niet echt dement worden verklaard, kunnen ze hiertegen toch nog wel verzet aantekenen.

Wanneer je grootouders een advocaat-bewindvoerder krijgen toegezen , dan leg je de problemen voor bij de advocaat-bewidvoerder. Ik verwacht dat hij je uitnodigt (net zoals bij ons) op een eerste kennismaking. Hij gaat op jacht naar verdwenen geld en zal het trachten terug te vorderen van je nonkel. Je nonkel is zijn volmacht kwijt op het ogenblik dat er een advocaat-bewindvoerder wordt aangesteld. Vanaf dat ogenblik mag je iets gerusder gaan leven.

Ik wens je veel succes èn hoop dan ook voor jou dat de vrederechter je grootouders echt dement zal verklaren!
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 mei 2009 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

wolf2

#5 , 09 mei 2009 09:52

Volledig; praktisch; to-the-point; mensentaal; gestructureerd:

dit antwoord verdient alle lof.

gina_peter
Topic Starter

#6 , 11 mei 2009 08:42

amaai wat een papierwinkel , ik vind dit wel erg hoor, die mensjes zijn rond de 80 , weten geen één van de twee eigenlijk nog goed wat er rond hen gebeurd , ze beseften vorig jaar zelf niet dat hun zoon (mijn papa) was gestorven , ze vragen daar nooit naar ofzo, zij heeft zelfs dagen dat ze ons gewoon niet herkend.
ik heb besloten om dat van hun geld te laten hoe het is dat mijn nonkel zijn plan er maar mee trekt , het is me allemaal zoveel niet waard hoor .

waar ik wel naar benieuwd ben is voor de dag dat ze er allebij niet meer gaan zijn , wat er dan gaat gebeuren ??
wat gaat er dan gebeuren met mijn vaders deel van het huis ?
ga ik daar van in kennis gesteld worden door een advocaat of niet ?
ik zou niet weten hoe dit allemaal in zen werk gaat
alvast bedankt voor jullie reaktie's en nog een fijne grijze :( dag verder

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”